|
Nasz, jedyny w swoim rodzaju, Internautyczny Glosariusz IQ-arius’a zbudowalimy na zasadach stosowanych w Wikipedii. Jest to prosty, nieustannie uaktualniany słownik terminologii internetowej oraz marketingowej dla nie-profesjonalistów.
A
- ActionScript – jeden z języków programowania, używany w Adobe Flash do sterowania animacjami oraz w Adobe Flex do tworzenia złożonych aplikacji internetowych.
- ActiveX – Technologia wymyślona przez Microsoft dla przeglądarki Internet Explorer – użytkownicy innych przeglądarek nie będą w stanie uruchomić komponentów ActiveX.
- Adobe Flash – patrz Flash
- Adres kanoniczny – <link rel=”canonical” href=”http://www.adres_do_strony.com” /> to zapis w kodzie strony informujący roboty wyszukiwarek o kanonicznej (głównej).
- Adres IP (patrz IP)
- AdSense – serwis reklamowy Google, wyświetlający na partnerskich stronach www kontekstowe reklamy tekstowe, bannery oraz reklamy wideo.
- Adserver – system, dzięki któremu możliwe jest emitowanie, zarządzanie, analiza i raportowanie kampanii reklamowych na stronach internetowych.
- Advertorial – czyli reklama w postaci artykułu sponsorowanego (pisanego na zamówienie reklamodawcy) który na pierwszy rzut oka powinien wyglądać jak niesponsorowany.
- Adwords inteligence
- AES-128 – algorytm szyfrowania
- Affiliate Marketing > Program Partnerski
- ajax – system asynchronicznej komunikacji wykorzystujący język Java Script, przyspiesza działanie strony, ponieważ umożliwia wykonanie działania bez przeładowania aktualnie wyświetlanej podstrony
- Aleksa ranking – ranking pokazujący pozycję danej strony internetowej według jej popularności. Niższy numer to lepszy numer. Dla przykładu w roku 2015 Google.com ma numer 1.
- Alias pocztowy – metoda, dzięki której możliwe jest używanie na jednym koncie pocztowym kilku nazw adresowych.
- Algorytm wyszukiwarki – jest to precyzyjnie i naukowo opracowany ciąg czynności, koniecznych do osiągnięcia zamierzonego celu – wyszukania jak najbardziej adekwatnej odpowiedzi na zadane pytanie.
- Algorithm Update – Zmiana algorytmu odpowiadającego za rezultaty SERP
- Alternatywny tekst
- AMP – (Accelerated Mobile Pages) jest to rozwiązanie open source od Google, które pozwala przekształcić statyczną stronę w łatwo i szybko dostępną dla użytkownika.
- Analiza słów kluczowych
- Analiza strony internetowej
- Anchor – tekst/wyrażenie zawarte w <a href=”http://example.com/”…treść odsyłacza….</a> Jedno z podstawowych i często używanych pojęć SEO. Anchor to nic innego jak treść linku, co pozwala Google na lepsze zrozumienie tematyki strony, na którą prowadzi.
- Antyindeksacja relatywna
- Apache – Popularny, stabilny i rozbudowany serwer WWW utworzony i rozwijany przez Apache Foundation jako wolne oprogramowanie (ang. Open Source).
- Anti-Counterfeiting Trade Agreement – umowa handlowa dotycząca zwalczania obrotu towarami podrabianymi) – wielostronne porozumienie pomiędzy państwami dotyczące ustalenia standardów walki z naruszeniami własności intelektualnej (w szczególności z piractwem komputerowym lub internetowym, podrabianiem towarów czy handlem lekami generycznymi). Każdy kraj, który podpisze porozumienie przystępuje do powstających w ramach ACTA struktur odpowiedzialnych za walkę z przestępczością dotyczącą tych zagadnień
- Applet – Mała aplikacja osadzona na stronie internetowej.
- Architektura rozproszonego uwierzytelnienia – metoda logowanie się do specyficznych serwisów poprzez użycie danych logowania stosowanych w popularnych serwisach społecznościowych jak np. Facebook.
- Ask.fm – Serwis internetowy pomagający w uzyskaniu odpowiedzi na prawie każde pytanie.
- ASME– Zasady ASME regulują warunki traktowania zawartości redakcyjnej, reklam oraz specjalnych sekcji reklamowych („advertorials”) Mają one zapobiegać jakimkolwiek wątpliwościom, że materiały redakcyjne zostały stworzone dla – lub pod wpływem – reklamodawców.
- ASP (ang. Active Server Pages) – jedna z technologii Microsoftu wykorzystywana do dynamicznego tworzenia stron WWW po stronie serwera w jednym z dostępnych języków skryptowych: VBScript, C#, JScript, PerlScript, Python, Ruby lub Delphi.
- ASP.NET – następca ASP.
- Atrybuty nofollow, dofollow – umieszczane w kodzie strony związanej z linkiem informują roboty Google jak mają postąpić z linkiem, który umieściłeś na swojej witrynie. rel=”nofollow” – powoduje że roboty nie odwiedzą tego linku. rel=”dofollow” – nakazuje robotom odwiedzić stronę do której zamieściłeś link.
- audyt (ang. audit) – Audyt strony internetowej to zebrania dostępnych informacji o witrynie. Oczywiście samo zebranie danych nic nam nie da. Dane należy przeanalizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Do automatyzacji procesu audytu można zastosować np. bezpłatny program Microsoft SEO Toolkit.
- Author Rank (system Google Authorship) – Pomysł stworzony przez Google+. Chodzi tu o to, że autor tworząc treści ogólnie (w całej sieci) może budować reputację, pozycję i zaufanie. Autorzy, którzy mają aktywni tym systemie w nagrodę mogą dzięki temu uzyskiwać lepszą wyszukiwalność w wyszukiwarce Google.
- Autoresponder – Usługa związana z pocztą elektroniczną. Pozwala na automatyczne wysyłanie odpowiedzi na każdego otrzymanego maila. Przydatna na przykład w przypadku naszej nieobecności w pracy z powodu delegacji czy choroby.
- Avatar– zdjęcie lub obrazek niewielkich wymiarów, umieszczany na blogach / forach w celu wizualnego odróżnienia użytkowników.
B
- B2B – (ang. Business to business)
- B2C – (ang. Business to customer)
- BackLink – (link przychodzący, link zwrotny). Jest to adres z innej witryny prowadzący do naszej strony.
- Backlink inteligence
- Backup strony internetowej – (kopia zapasowa strony internetowej) jest to jeden z elementów serwisu wspomagającego jaki powinien być zawarty w kontrakcie.
- Ban – Czyli zablokowanie kogoś za coś. Zwykle o tym, czy ktoś, kto złamał regulamin, zostanie zablokowany, decydują administratorzy forów czy serwisów. Ale w dobie serwisów społecznościowych coraz częściej to i sami internauci mogą blokować inne osoby.
- Ban strony internetowej – jest to najdotkliwsza kara za złe praktyki pozycjonowania. Wyszukiwarki przestają indeksować banowaną witrynę. Strona internetowa jest praktycznie nie do odnalezienia dla użytkowników. Chyba, że znają dokładny jej adres internetowy i potrafią wejść bezpośrednio na nią. Pozbyć się takiego bana jest bardzo trudno, zazwyczaj możemy tylko czekać, aż nasza kara się przeterminuje i wyszukiwarki znowu zaczną widzieć naszą witrynę.
- Bandwidth – miara maksymalnej ilości danych, które mogą być transferowane w danym czasie (w sekundach). Bandwidth może być wyobrażony jako szerokość rury, którą płynie woda. Transferowane dane są ilością wody wypływającej z tej rury. Czym rura szersza tym więcej wody nią przeleci w jednostce czasu.
- Baner (ang. banner) – płaszczyzna reklamowa (statyczna lub dynamiczna) zwykle w postaci poziomego prostokąta wyświetlającego się przez całą szerokość z strony internetowej. (najnowsza wersja baner rozwijany – scroll banner)
- Barter – (powiązania barterowe) czyli wymiana bezgotówkowa. Wymiana usług internetowych bez udziału pieniędzy. Ja tobie zrobię to, a ty mi zrobisz tamto i jesteśmy kwita. Strony uzgadniają wartość towarów lub usług i dążą do tego, żeby bilans był zerowy.
- Baza danych – (ang. Database) to zbiór informacji zapisanych w ściśle określony (zorganizowany) sposób. Bazy danych operują głównie na danych tekstowych i liczbowych, lecz większość współczesnych baz umożliwia również przechowywanie danych innego typu. Dzięki bazie danych może przechowywać bardzo dużą ilość informacji oraz bardzo szybko je pobierać.
- Biznes Plan
- Black hat SEO (Techniki czarnego kapelusza) – stosowanie nieuczciwych technik pozycjonowania. Techniki spamerskie (np. preparowane serwisy)
- Blog – wirtualny pamiętnik coraz częściej używany do prowadzenia działalności komercyjnej. Najczęściej zbudowany na CMS (typu WordPress) pozwalającym na łatwe i szybkie umieszczanie nowych treści (artykułów).
- Bloger – autor opiniotwórczy, publikujący swoje teksty autorskie na internecie.
- Bot (robot, Google bot) – jest to program, który wykonuje określone czynności zamiast człowieka, boty Google zajmują się czytaniem i ocenianiem Twojej witryny internetowej.
- Box reklamowy – odmiana wyróżnionej reklamy firmowej stosowana przez Google AdWords
- Branding – to inaczej budowanie świadomości marki, czyli technika z dziedziny marketingu polegająca na tworzeniu i utrwalaniu w umysłach klientów faktu istnienia danej marki oraz jej pozytywnego wizerunku. Najczęściej używane metody brandingu to tworzenie spójnej identyfikacji wizualnej oraz współgrającej z nią nazwy firmy, hasła reklamowego, strony internetowej i ogólnego przesłania marki.
- Breadcrumb – (pol. okruszki chleba) – element strony internetowej ułatwiający nawigację. Zazwyczaj umieszczony poziomo u góry strony, poniżej pasków tytułowych i nagłówków. Umożliwia szybki powrót do stron, które użytkownik poprzednio przewertował, aby dotrzeć do bieżącej strony. Jest to ślad zostawiony, po którym można wrócić aż do początkowo odwiedzonej strony.
- Brief – to esencja informacji dotyczących celów i założeń planowanego projektu. Jest to dokument dostarczany potencjalnemu wykonawcy usług w celu sprecyzowania naszych oczekiwań i ustalenia dalszych działań prowadzących do zakończenia projektu.
- Budowanie linków (ang. link building) – tworzenie bazy linków do strony, które mogą zwiększyć jej PageRank i pozycje w wyszukiwarkach.
C
- Capping – limit wyświetleń jednej reklamy dla pojedynczego użytkownika. Jeśli capping = 50 to dany użytkownik zobaczy reklamę maksymalnie pięćdziesiąt razy.
- Chłam internetowy
- Chmura obliczeniowa – (ang. cload computing) – Zasadniczo praca w chmurze obliczeniowej to nic innego jak przekazywanie swoich danych, czy programów usługodawcom a nie trzymanie ich na własnym fizycznym dysku w swoim komputerze. Tam, gdzie jest internet, jest dostęp własnych danych. Tam, gdzie tego połączenia brakuje nie ma pracy.
- Ciasteczko (ang. cookie) – plik tekstowy zapisywany na dysku komputera użytkownika, dzięki któremu możliwa jest identyfikacja użytkownika danej strony.
- Click fraud
- Cload computing – (patrz Chmura obliczeniowa)
- Cloacking, Cloaking (ukrywanie, maskowanie) – jest to metoda, która polega na przedstawianiu robotom wyszukiwarki innej treści, niż osobom odwiedzającym stronę. Często cloaking jest wykorzystywany do oszukiwania wyszukiwarki i uzyskiwania wyższych pozycji, a takie działanie jest karane przez Google. Strona, na której zostanie wykryty cloacking zostaje najczęściej usunięta z indeksu wyszukiwarek.
- CMS – (ang. Content Management System) – czyli system zarządzania zawartością strony internetowej. Polega on na możliwości modyfikacji, aktualizacji i rozbudowie publikowanej strony internetowej z własnego domowego komputera przy pomocy ulubionej przeglądarki internetowej. “Zawartość” to nie tylko teksty, ale również wszelkie inne elementy i dane. np.: zdjęcia czy grafiki, schematy, cenniki, komentarze – każdy z tych elementów podlega zarządzaniu, a więc może zostać zmieniony, dodany lub usunięty.
- content – (pol. zawartość lub treść strony) – powinna być w miarę często aktualizowana.
- Content marketing – (marketing treści) polega na pozyskiwaniu potencjalnych klientów poprzez publikowanie atrakcyjnych i przydatnych treści, które zainteresują ściśle sprecyzowaną grupę odbiorców. Poza artykułami mogą to by: webinaria, evideo, podcasty, formy graficzne itd.,
- Cookie (pol. ciasteczko,a) – plik tekstowy zapisywany na dysku komputera użytkownika, dzięki któremu możliwa jest identyfikacja użytkownika danej strony.
- Copywriting
- CPA (Cost Per Action) – koszt kampanii reklamowej liczony na podstawie wywołanych przez nią akcji. Akcją może być rejestracja, wypełnienie formularza, podanie danych itd.
- CPC (Cost Per Click) – koszt uzyskania jednego kliknięcia w banner reklamowy używany jako rozliczenie w oparciu o wygenerowane kliknięcia.
- CPM (Cost Per Mille) – koszt dotarcia z reklamą internetową do tysiąca jej potencjalnych adresatów.
- CR (Conversion Ratio) – współczynnik, stosunek liczby osób, które kliknęły na reklamę do osób, które rzeczywiście rozpoczęły wędrówkę po stronach reklamowanej witryny.
- CRM – Customer Relationship Management. – system zarządzania bazą klientów.
- CRO (C.. R… O…) – Optymalizacja współczynnika konwersji to ważna długoterminowa taktyka w marketingu.
- Crownfunding – to nowa forma zbierania funduszy na innowacyjne pomysły czyli finansowanie społecznościowe. Internauci mogą pomóc, ale wcale nie muszą.
- CSS (ang. Cascading Style Sheets) – (pol. kaskadowe arkusze stylów) – Język, upraszczający sposób prezentacji strony internetowej w dowolnej przeglądarce obsługującej ten język. Ułatwia tworzenie podstron, które mają wyglądać podobnie do strony wzorcowej.
- CTA (ang. Call to action) – wezwanie do działania – termin używany przez copywriterów: Jak prosto i jednoznacznie wskazać klientowi co powinien wykonać.
- CTR (ang. Click-Through-Ratio) – Wyrażony procentowo stosunek liczby kliknięć w reklamę internetową do liczby jej wyświetleń.
- CTRu (ang. Unique-Click-Through-Ratio) – Wyrażony procentowo stosunek liczby unikalnych, niepowtarzalnych kliknięć do osiągniętego zasięgu liczonego w unikalnych, nie powtarzających się internautach.
- Crawler
- Czas spędzony na stronie
D
- Dead link – link, który przestał funkcjonować z powodu przeniesienie albo skasowanie pliku lub całego serwisu.
- DC – Data Center
- Disavow tool – to angielska nazwa narzędzia do usuwania linków, jakie Google wprowadziło w drugiej połowie 2012 roku. Dzięki temu narzędziu webmaster może „pozbyć się” linków, które w jego odczuciu są szkodliwe dla pozycji jego strony w wynikach wyszukiwania Google.
- Długi ogon (Long tail SEO) – to działania zwiększające widoczność Twojej firmy pod dłuższymi, bardziej sprecyzowanymi frazami kluczowymi.
- DNS (ang. Domain Name System) – System tworzenia nazw domenowych (adresów internetowych np. projekt.iqarius.pl ) oraz ich zamiany na liczbowe adresy IP zrozumiałe dla urządzeń sieciowych. Dzięki niemu utrzymywana jest łączność między serwerami wirtualnymi i całym Internetem.
- Docelowa grupa odbiorcza
- dofollow
- Domena – unikalna i niepowtarzalna nazwa w internecie, identyfikująca adres IP. To Twój adres w sieci, czyli nazwa Twojej strony internetowej.
- Dopalanie linków – patrz: artykuł wyjaśniający
- dot – (ang. = kropka), rozdziela nazwę domeny wyższego rzędu od reszty adresu URL.
- dropshipping – termin oznaczający całkowitą rezygnację z magazynu sklepowego. Polega na tym, że dostawca sklepu internetowego (hurtownia, producent, importer) wyśle produkty do klientów w imieniu sklepu i pod jego marką, a klient nie będzie nawet o tym wiedział, będąc przekonany że wysyłka wyszła od sprzedawcy.
- Drupal – Darmowy jeden z najbardziej popularnych na świecie system zarządzania treścią opublikowany na zasadzie wolnego oprogramowania. Cechami wyróżniającymi Drupala jest system segmentów i taksonomii. Najsłynniejszą stroną opartą o Drupal była strona Baracka Obamy.
- Dublowanie treści (ang. Duplicate Content) – najgorsze co można zrobić. Dublowanie treści to nic innego jak umieszczanie na swojej stronie zawartości kopiowanej z innych stron. Łatwość dotarcia do informacji w internecie kusi wielu także szybkością wykorzystania przygotowanych przez kogoś innego treści na temat związany z naszą witryną lub naszych tekstów które już gdzieś kiedyś umieściliśmy w sieci. Nawet jeśli masz 2 strony i na obu w pewnym miejscu poruszasz ten sam temat, to dla obu opracuj unikalny artykuł.
- Duplicate Content Penalties – patrz powyżej – świadome kopiowanie tekstów lub całych stron internetowych (często bez zgody i wiedzy autora oraz umieszczanie na swojej stronie internetowej). karane przez Google obniżeniem pozycji w wyszukiwarce.
- Długi ogon (pozycjonowanie na długi ogon) – to nie pojedyncze słowo kluczowe, to dłuższa fraza. A więc pozycjonujemy się nie na słowo pozycjonowanie ale na frazę pozycjonowanie dla upartych.
E
- Ebook czyli po prostu elektroniczna książka dostępna po zakupie do czytania poprzez internet.
- Edutaiment (połączenie angielskich słów education , entertainment) czyli po polsku zdobywanie wiedzy poprzez zabawę.
- e-mail – poczta elektroniczna, list elektroniczny, (skrót ang. electronic-mail).
- e-marketing – nazywany również marketingiem internetowym, online marketingiem czy web marketingiem. To całość komunikacji marketingowej oraz strategii dotyczących sprzedaży dóbr i usług, kreowania wizerunku, promowania produktu lub usługi, a także wywoływania w odbiorcach określonych działań, których kanałem przekazu jest Internet.
- emotikon – pisany przy pomocy znaków tekstowych wyraz emocji, często wyświetlany przez na ekranie w postaci małej grafiki. np: 🙂 uśmiech, 🙁 smutek, :* całus
- ERP – (Enterprise Resource Planning). Po polsku (Zaawansowane zarządzanie zasobami) – oprogramowanie służące do ułatwienia pracy organizacyjnej w przedsiębiorstwie.
- e-wizytówka – mini strona internetowa, która ma na celu zaprezentowanie osoby, przedsiębiorstwa, oferty.
F
- FAQ – (ang. Frequently Asked Questions), = najczęściej zadawane pytania.
- Farma linków
- Favicon – ikonka strony internetowej wyświetlana w przeglądarce internetowej widoczna obok paska adresu (takie małe logo strony) można ją wykorzystać jako dobry element rozpoznawczy, dzięki któremu użytkownicy będą bardziej identyfikować się z naszą firmą, marką, dlatego też warto jej używać.
- FFA
- Filtr – jest to kara nakładana na stronę, która była pozycjonowana niezgodnie ze wskazówkami wyszukiwarki dla webmasterów. Polega na obniżeniu pozycji Twojej strony pod określone słowa kluczowe.
- Firefox – to jedna z najlepszych dostępnych przeglądarek internetowych. (Szybka wersja 64 bitowa to Waterfox).
- Flash – efektowna lecz wychodząca z mody, wektorowa technika animacji komputerowej opracowana przez firmę Macromedia obsługująca również dźwięki. Obecnie należy jej unikać ponieważ wyświetlanie tego typu animacji jest możliwe dopiero po zainstalowaniu odpowiedniego oprogramowania.
- Fraza kluczowa (keyword) – jest to hasło, pod którym chcesz aby Twoja strona internetowa była widoczna w internecie.
- Fred (Pokrewne pojęcia: phantom update) Przykład użycia: „Pozycje spadły przez Freda. To taki ‚phantom update’, staramy się ustalić jego wpływ na algorytm.” patrz: artykuł wyjaśniający
- Freeware – program lub aplikacja internetowa udostępniana przez twórcę za darmo.
- Fresh Site Bonus – zjawisko polegające na tym, że pozycja nowo powstałych stron internetowych jest czasowo podnoszona w naturalnych wynikach wyszukiwania. Wynika to z reguł algorytmu Google.
- FTP (ang. File Transfer Protocol) – protokół internetowy umożliwiający transport plików pomiędzy komputerami
- Fulfilment – całkowita obsługa logistyczna sklepu internetowego przez firmę zewnętrzną. Obejmuje takie czynności jak: magazynowanie towaru, obsługa zamówień, dostarczanie dokumentów sprzedażowych do klienta. Opłacalne dla sklepów, które realizują minimum 100 zamówień miesięcznie.
G
- Gateway
- GDPR – (ang. Google Directory PageRank) – PageRank publicznie dostępny w katalogu Google
- GIF – format pliku graficznego ( może być to obrazek ruchomy)
- GIODO – (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych) – Jednym z wielu zadań GIODO jest prowadzenie ogólnokrajowego rejestru zbiorów danych osobowych.
- Googlarz – popularna nazwa kogoś zawodowo związanego z firmą Wielkiego G.
- Google+ – serwis społecznościowy, uruchomiony w czerwcu 2011. Stworzony jako odpowiedź na wielką popularność Facebooka.
- Google AdWords
- Google Analytics – internetowe narzędzie analityczne do analizy statystyk serwisów internetowych dostępne dla posiadaczy kont Google. Z jego pomocą można analizować ruch na witrynie oraz skuteczność działań marketingowych i generować złożone raporty.
- Google bomb
- Google inteligence
- Google juice
- Google Maps – umiejętnie przystosowane jest wspaniałym narzędziem promocyjnym dla małych, lokalnych firm.
- Googlebot
- Google Search Console – bezpłatne narzędzie od Google, umożliwiające monitorowanie widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
- Grupa targetowa – to nasi przyszli klienci, do których są adresowane nasze produkty (produkty sprzedawane w naszym sklepie internetowym).
- GWT = Google Webmasters Tools
H
- Hashtag – Fraza lub słowo poprzedzone symbolem “#“. Dzięki niemu łatwo zlokalizować w internecie dyskusję na danym temat. Od 2007 używany na Twitterze, od 2013 roku także na Fejsbuku.
- Hejter – internauta, który na każdym kroku wyraża swoje niezadowolenie, nienawiść w stosunku do wszystkich i do wszystkiego. Przeglądając blogi czy fora internetowe zamieszcza same negatywne lub obraźliwe komentarze, niezależnie czy w rzeczywistości komentowana osoba czy rzecz jest pozytywna czy nie.
- Hit
- Hosting – usługa polegająca na wynajęciu od firmy miejsca do umieszczenia Twojej strony na serwerze
- Hosting współdzielony, lub inaczej serwer wirtualny, to podstawowa usługa hostingowa dla małych i średnich przedsiębiorstw. Na tym samym serwerze znajdują się również strony internetowe innych klientów.
- HTML5 – najnowsza wersja popularnego języka HTML, języka służącego do opisywania sposobu wyświetlania elementów na stronie internetowej przy pomocy > znaczników.
- HTTP (ang. HyperText Transfer Protocol) – najpopularniejszy protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych stosowany do wyświetlania stron internetowych.
- HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) – Szyfrowana wersja protokołu HTTP. Transmisja danych między hostami jest szyfrowana za pomocą technologii SSL, dzięki temu zapobiega się przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych.
- Hub
I
- IBL (ang. Inbound Links) – Liczba linków wskazujących na dany adres pliku/strony www, najlepiej z odpowiednim anchor text’em
- ICANN (ang. International Corporation for Assigned Names and Numbers) – Internetowa Korporacja do spraw Nadawania Nazw i Numerów istniejąca od 1998 roku
- ICP (Internet Content Provider) – dostawca treści do internetu, właściciel strony internetowej.
- ICT – (ang. Information and Communication Technologies) – W wolnym tłumaczeniu ICT oznacza technologie informacyjno – komunikacyjne. Zaliczamy do nich wszystkie media i multimedia Internet, sieci bezprzewodowe, sieci bluetooth, telefonia stacjonarna, komórkowa, satelitarna, technologie komunikacji dźwięku i obrazu, radio, telewizje, aplikacje i sprzęt komputerowy.
- IFTTT – (ang. If This Than That) to cała masa użytecznych aplikacji oszczędzających czas każdego nowoczesnego biznesmena. Poprzez budowanie prostych scenariuszy, w których jedna aplikacja oddziałuje na drugą, pozwala na zautomatyzowane czasochłonnych funkcji polegających na przykład na przeglądaniu wielu niezależnych źródeł.
- Indeksowanie (Indeksacja strony) – proces dodawania Twojej strony internetowej do bazy wyszukiwarki Google przez specjalne programy, tzw. boty i aktualizacja informacji o stronie.
- Indeks/index stron – Zbiór stron dostępnych w danej wyszukiwarce – stron zindeksowanych przez robota wyszukiwarki
- Indeks suplementarny
- Internetowe zakładki społecznościowe
- Intranet – Portal korporacyjny stosowany w dużych korporacjach do komunikacji wewnętrznej za pomocą i z wykorzystaniem protokołów i technologii internetowych. umożliwia pracownikom jak i kooperantom załatwienie wielu spraw poprzez portal intranetowy, co w znaczący sposób wpływa na wzrost efektywności pracy indywidualnej i grupowej
- iOS – system operacyjny Apple Inc. dla urządzeń mobilnych iPhone, iPod oraz iPad.
- IP (adres IP, numer IP) – unikalny numer identyfikacyjny po którym można rozpoznać każdego użytkownika Internetu.
- IP/IT (intellectual property & information technology) – określenie sektora usług zajmującego się wytwarzaniem i prowadzeniem serwisów internetowych ( lecz nie tylko).
- IQ.IIR
- IQ.link
- ISP (Internet Service Provider) – dostawca internetu, firma hostingowa
- IT (information technology) – popularne określenie branży komputerowej.
J
- Java Script – język programowania umożliwiający tworzenie efektownych zdarzeń na stronie internetowej, używany także w celu umieszczenia reklam na stronie które bywają inwazyjne i denerwują wielu użytkowników, dlatego bywa selektywnie lub całkowicie wyłączany
- Joomla – To jeden z popularnych CMS’ów. Nazwa została zaczerpnięta z języka Swahili, a oznacza “wszystko razem” albo “jako całość”. Tym, co odróżnia Joomla od innych CMS’ów, to zaangażowanie twórców w utrzymanie rzeczy tak prostymi, jak tylko jest to możliwe.
-
K
- Kanały RSS – patrz: artykuł wyjaśniający
- Kanibalizacja słowa kluczowego – Zjawisko kanibalizacji (w marketingu: zmniejszanie sprzedaży produktu jakiejś firmy w efekcie wprowadzenia przez nią nowego produktu lub modelu o zbliżonych cechach użytkowych) ma miejsce, gdy co najmniej dwie podstrony tej samej domeny konkurują między sobą o wyższe miejsce w wyszukiwarce. Nie mamy wtedy pewności, którą stronę wybierze Google (zwykle tą lepiej zoptymalizowaną i podlinkowaną) i użytkownik. Dlatego lepiej unikać pozycjonowania dwóch podstron na te same słowa kluczowe – tracimy energię na pozyskiwanie linków i optymalizację dwóch podstron, a dodatkowo Google obniża ich pozycję ze względu na powielone znaczniki mety czy zduplikowane częściowo treści.
- Kanoniczna treść
- Karuzela obrazów – rodzaj slidera wyświetlający rządek obrazków bez napisów. Advanced Carousel – bardziej zaawansowana karuzela, która pozwala na dodanie napisu do każdego slajdu. Możemy wybrać przesuwanie lub efekt fade.
- Katalog stron (Katalogi)
- KeyLogger – jeden z rodzajów oprogramowania typu snoopware służący do śledzenia poczynań użytkownika komputera, np. do monitorowania zachowań pracowników firmy, dzieci w domu itd. Działa w ukryciu i rejestruje uderzenia w klawisze, a czasem także przechwytuje ekrany, pozwalając osobie kontrolującej sprawdzać, czym się zajmuje użytkownik komputera. Program uruchamia się w niewidzialnym trybie razem z uruchomieniem komputera, przez co trudno jest go wykryć.
- Keyword – patrz: Fraza kluczowa
- Kod 404 – błąd lub awaria oprogramowania, serwer nie odnalazł podanego adresu.
- Konkurencyjność fraz kluczowych – wskaźnik informujący o tym, czy wiele firm chce być widocznych pod wybraną przez Ciebie frazą kluczową, możemy wskazać konkurencyjność: dużą, średnią, niską. Informację o konkurencyjności można pozyskać w Planerze słów kluczowych od Google.
- Konwersja – patrz: współczynnik konwersji, makrokonwersja, mikrokonwersja
- KOSZYK:
- Odzyskiwanie koszyka – to różne techniki, dzięki którym możemy nakłonić osoby, które porzuciły koszyk na Twojej stronie, aby powróciły i sfinalizowały transakcję.
-
L
- LAN – lokalna sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, laboratorium, czy też biuro. Główne różnice LAN, w porównaniu z siecią WAN, to m.in. wyższy wskaźnik transferu danych, czy też mniejszy obszar geograficzny.
- Landing page – (strona docelowa), ważna dla internetowych sprzedawców pojedynczego produktu (ebooka, szablonu, książki, kursu, pluginu itd.). Najbardziej drastycznym przykładem jest tz. Sqeeze page.
-
Link
- Link Bait
- Link (hiperłącze, odnośnik) – element tekstowy lub graficzny (odnośnik), po kliknięciu w który użytkownik zostanie przeniesiony na konkretną stronę lub podstronę internetową.
- Link bez linka zwrotnego
- Link exchange – Wymiana linków jest stosowana do podniesienia IBL pomiędzy stronami o wysokim PR
- Linki kanoniczne (ang. Canonical URL) – używane są przede wszystkim po to aby wyeliminować w wyszukiwarce wielokrotne powtarzanie się informacji o tej samej stronie. Innymi słowy, jedna podstrona powinna mieć tylko jeden adres. Np. strona główna, która nie stosuje linków kanonicznych (bez przekierowań 301), będzie miała kilka adresów, np: www.moja-nazwa.pl, moja-nazwa.pl, www.moja-nazwa.pl/index.php, moja-nazwa.pl/index.php itd… Google tego bardzo nie lubi.
- Link nie przekazujący mocy
- Link organiczny
- Link popularity – Wartość otrzymana dla zapytania (link:adres strony)
- Linki przychodzące – to odnośniki do Twojej strony internetowej, które inni umieścili na swojej stronie.
- Link sponsorowany – to co widzimy zwykle na pierwszych trzech pozycjach w Google po wpisaniu przez użytkownika określonych słów do wyszukiwarki.
- Link tekstowy
- Linki spamowe
- Link wychodzący – to odnośnik, który Ty umieściłeś na swojej stronie i prowadzi do innej strony internetowej.
- Linkowanie naturalne – Polega na rozpowszechnianiu w sieci linków do strony bez budowania specjalnych do tego celu stworzonych stron.
- Martwe linki
- System wymiany linków > SWL
- Zdobywanie linków
- list dziękczynny
- Listing
- Logo – to znak graficzny będący symbolem tożsamości firmy , organizacji, idei itp. (np. znak firmowy, znak towarowy, znak informacyjny).
- Logotyp – W grafice reklamowej i zagadnieniach marketingowych logotyp jest elementem logo składającym się wyłącznie ze znaków pisarskich i stanowi nazwę lub slogan firmy, organizacji, idei itp. Często mylony z logo.
- Lokalny długi ogon
- Long tail (długi ogon) – W połączeniu z coraz dokładniejszymi algorytmami Google okazuje się, że dla mniejszych biznesów próby wypozycjonowania na popularne frazy nie mają uzasadnienia ekonomicznego, dlatego stosowane są frazy dłuższe, bardziej selektywne.
-
M
- Makro-konwersja – to rodzaj konwersji, która ma bezpośredni wpływ na osiągnięcie głównego celu na danej stronie. Jeśli głównym celem strony internetowej jest podniesienie sprzedaży, to makro-konwersją będzie domknięcie sprzedaży.
- Mambo – wcześniejsza wersja Joomli
- Mapa strony – (ang. Sitemap) – jest to plik zawierający wszystkie podstrony, które składają się na Twoją witrynę internetową,wykaz podstron danej witryny. Pomaga on przyśpieszyć proces indeksacji nowej strony internetowej.
- Mapa kliknięć (ang. Clickmapping) – dzięki niej możemy dowiedzieć się, w jaki sposób użytkownicy odbierają lub wchodzą w interakcję z konkretną stroną. Mapa kliknięć pokazuje konkretne obszary na stronie cieszące się największym zainteresowaniem odwiedzających.
-
Marketing
-
- Marketing to system zarządzania firmą, dzięki któremu osiągasz zyski poprzez spełnianie oczekiwań twoich klientów
- Ambient marketing – czytaj o tym w naszym artykule.
- Content marketing
- Inteligentny marketing – czytaj o tym w naszym artykule.
- Marketing bezpośredni
- Marketing kontekstowy – zobacz powyżej Content marketing
- Marketing internetowy
- Marketing perswazyjny
- Marketing popierany
- Marketing predykcyjny
- Marketing wirusowy – (ang. viral marketing) – inicjowanie sytuacji, w której klienci samodzielnie rozpowszechniają informacje o produkcie, usłudze bądź marce.
- Marketing zintegrowany
- Mobile marketing – metody marketingu ukierunkowane na rynek urządzeń mobilnych (w szczególności smartfonów).
- Telemarketing
- Remarketing – to próba dotarcia do osób, które odwiedziły już Twoją stronę internetową ale nie dokonały na niej żadnego zakupu. To specjalna oferta zachęcające do powrotu na Twoją stronę internetową.
- Rynek docelowy – grupa osób wyselekcjonowana ze względu na pewne cechy (wiek, płeć, wykształcenie, dochody itp.). , która z dużym prawdopodobieństwem będzie zainteresowane Twoją ofertą.
-
- Mem – humorystyczna grafika czy film rozprzestrzeniającej się pomiędzy powielającymi ją osobami za pośrednictwem sieci społecznościowych, komunikatorów, czy forów internetowych. W Polsce częstymi bohaterami memów są politycy.
- Merchandizing – Merchandising
- META tagi (metatagi) – fragmenty kodu HTML przeznaczone wyłącznie dla wyszukiwarek internetowych
- Mikro-konwersja – klient na stronie może podążać bardzo zawiłą drogą, wchodząc po drodze w wiele drobnych interakcji przez różne kanały komunikacji. Odwiedzający zanim dokona zakupu może wcześniej kliknąć w baner reklamowy, przeczytać newsletter, polubić post w mediach społecznościowych, pobrać dokument itp. Każda z tych czynności prowadzi do osiągnięcia ostatecznego celu – czyli zakupu. Dlatego te aktywności możemy określić jako mikro-konwersje.
- Milenialsi – to grupa młodych, modnych, bystrych osób, która potrafi wpływać na innych… albo chociaż tak im się wydaje. Zdecydowana większość z nich myśli, iż jest zdolna do wywierania wpływu na zakupy swoich rodzin i znajomych.
- Mirror site
- Modyfikatory wyszukiwania:
- Allintitle: zapytanie rozpoczynające się [allintitle:zapytanie] zwróci wyniki ograniczając je do stron, które w tytule mają frazy z zapytania.
- Allinanchor: zapytanie rozpoczynające się [allinanchor: zapytanie] zwróci wyniki ograniczające się do stron zawierających podaną frazę w nazwie linku.
- Allintext: zapytanie rozpoczynające się [allintext: zapytanie] pozwala wyszukać frazy w treści strony lub artykułu.
- mR – (MozRank) – to logarytmicznie skalowalny ranking podobny do googlowskiego PageRank). Oparty jest na demokratycznej zasadzie internetu: Poniżej wyjaśnienie po angielsku Every page has a vote and they can cast that vote by linking out to other web pages. Each time they link out all of the other links (votes) on the same page are slightly diluted. Thus, pages which link to many other pages aren’t able to overwhelm the votes from pages that only link to a few other pages. Otherwise, if one page contained 1000 links, it would unfairly have more votes than a page with only 10 links.The takeaway is that a given web page has only a quantifiable amount of link juice (ranking power) to spread via links (votes). Pages that receive a lot of links (votes) are considered more authoritative and are able to more authoritatively endorse pages they link to.
- MyBB
- MySQL – jeden z najbardziej praktycznych systemów zarządzania bazami danych. Dzięki bazie danych może przechowywać bardzo dużą ilość informacji oraz bardzo szybko je pobierać.
-
N
- NASK – Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, jest instytucją badawczo-naukową, powstałą w 1991 roku przy Uniwersytecie Warszawskim
- Naturalne wyniki wyszukiwania
- NDA – (ang. Non Disclose Agreement) – umowa o poufności
- Niezobowiązujacy Link Promocyjny – Link przekierowywujący ze strony związanej z Projektem IQ-arius na każdą inną stronę internetową bez korelacji z IQ.WIQ najczęściej uwidocznione jest to kolorem szarym IQ.linka.
- Nisza rynkowa – pojawia się kiedy na rynku występuje nierównowaga. Chętnych jest za dużo a towaru za mało. Radzimy przeczytać nasz artykuł.
- Nofollow – w kodzie HTML instrukcja dla robotów żeby nie indeksowały strony internetowej do ktorej prowadzi dany link.
- Noindex – blokowanie dostępu do witryny poprzez metatag umieszczony w sekcji “head”
- N.O.R. – (Najbardziej Oczekiwana Reakcja). Termin marketingowy. opisany w naszym serwisie
-
O
- OBL > Linki
- Odsłona
- OPTYMALIZACJA:
- Optymalizacja strony (ang. on-site optimization) – dostosowanie kodu i treści strony pod kątem wyszukiwarek, celem polepszenia jej jakości oraz pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe.
- Optymalizacja landing page – to nic innego, jak tworzenie lub ulepszenie landing page, aby generował on więcej konwersji. Przy optymalizacji brane pod uwagę są następujące elementy strony: w jaki sposób strona jest skonstruowana, pozycja przycisku CTA, widoczność znaków towarowych budzących zaufanie, wygląd i funkcjonalność strony dostosowane do konkretnych odbiorców itd.
- Outsourcing – Nazwa pochodzi z języka angielskiego (outside-resource-using). Oznacza dostarczanie usług dla klienta za pomocą sieci podwykonawców. Outsourcing polega na przekazywaniu zadań, funkcji, projektów i procesów do realizacji firmie zewnętrznej.(Outsourcing usług internetowych)
-
P
- PA (Page Authority) – globalny ranking strony internetowej według oceny algorytmów grupy Moz podawany według logarytmicznej skali (1-100). Znaczy to że o wiele łatwiej jest podnieść swój ranking w przedziale 20-30 niż między 70 a 80.
- Pagerank – wartość liczbowa od 0 to 9 nadawana przez wyszukiwarkę Google stronom internetowym sugerująca ich wartość merytoryczną. Im większa tym lepsza.Więcej na: …
- Page view – jedna odsłona strony internetowej.
- Parsowanie treści
- Personalizacja strony – taktyka personalizacji polegająca na wyświetlaniu unikalnych treści każdemu użytkownikowi strony internetowej. Personalizacja pozytywnie wpływa na doświadczenia związane z daną stroną internetową, ponieważ opiera się na potrzebach i preferencjach konkretnej osoby.
- PHP – język programowania obsługujący stronę internetową od strony serwera. Za jego pośrednictwem są wykonywane najważniejsze operacje pozwalające na działanie rozbudowanych serwisów internetowych
- Plebiscyt – zbieranie opinii użytkowników internetu wraz z opublikowaniem wyników po pewnym czasie. Przykładowy regulamin plebiscytu:
- Plugin – wtyczka, dodatkowy moduł do programu komputerowego, który rozszerza możliwości wyjściowego produktu. Stosowanie wtyczek jest coraz częstszym zabiegiem wśród twórców programów, a zwłaszcza tych tworzących otwarte oprogramowanie.
- Pływający banner – najbardziej denerwująca forma reklamy na stronie internetowej. Banner podąża za stroną nawet, kiedy ją przewijamy, lub może np. uciekać spod kursora myszki, kiedy próbujemy na niego najechać, aby go zamknąć.
- pop-up (wyskakująca reklamka) trochę mniej denerwująca jak pływający banner.
- Portal – to megastrona, to miejsce skąd zwykle rozpoczynamy surfowanie po internecie… (wytłumaczenie tego pojęcia w naszym artykule …
- Portal tematyczny
- Portal społecznościowy
- Pozycjoner – Prawidłowa nazwa konsultanta ds. pozycjonowania stron www/seo
- Pozycjonowanie organiczne
- Pozycjonowanie domowe
- Pozyskiwanie linków > Linki
- Public Relations
- PPA – (ang. Pay Per Action)
- PPC – (ang. Pay Per Click) – (Płatne Za Kliknięcie) , rodzaj reklamy internetowej, za którą płatności odbywa się tylko wtedy gdy potencjalny klient w nią kliknie, czyli przejdzie na naszą stronę www. Niemniej koszty kampanii PPC są wysokie, zwłaszcza dla bardzo dochodowych fraz kluczowych.
- PR1 – (PageRank). Matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego obliczana była ważność znalezionych stron dla każdego zapytania a także liczbowy efekt działania tego algorytmu. Wielkie G. w styczniu 2015 roku przyznało jednak, że nie zamierza dalej aktualizować wskaźnikówPR. Staje się więc pustą liczbą, która nie ma wielkiego znaczenia dla SEO.
- PR2 > Public relations (z ang. publiczne relacje, kontakty z otoczeniem) – budowanie i utrzymywanie dobrych relacji z wewnętrznym i zewnętrznym otoczeniem organizacji.
- Preheader – pierwsze zdanie w treści mailingu. Wyświetla się ono tuż za tematem wiadomości i jest widoczne jeszcze przed jej otwarciem (Bardzo ważne przy wysyłaniu e-maili komercyjnych)
- Program partnerski – (Affiliate Marketing – ang.) Metoda promowania biznesu online, gdzie osoba promująca produkt np. za pomocą mailingu lub strony internetowej jest nagradzana za każdego użytkownika który odwiedzi, kupi lub przeprowadzi inną czynność na stronie reklamodawcy. W uproszczeniu chodzi o to by jedna osoba namówiła drugą, aby kupiła produkt trzeciej osoby, np. w sklepie internetowym.
- Prosument – to świadomy konsument czyli osoba posiadająca wysoki poziom wiedzy o produktach i markach oraz która w sposób aktywny dzieli się nią z innymi konsumentami, wykorzystując w tym celu internet. To właśnie w oparciu o ową wiedzę prosumenci podejmują świadome decyzje zakupowe, nie sugerując się jedynie przekazami reklamowymi i marketingowymi.
- Przekierowanie – sposób, abyś poinformował użytkowników oraz Google, że lokalizacja Twojej strony została zmieniona.
- Przekierowanie 301 – dokonuje się zwykle w pliku .htaccess co daje pewność, że jeżeli z pewnych powodów zmienimy adres poszczególnego artykułu czy istniejącej strony na inny, to wyszukiwarka internetowa bez problemu go odnajdzie. Mówiąc w bardziej prosty sposób, przekierowaniem 301 przekazujemy moc rankingową ze starego adresu na nowy.
- Przekierowanie 302 – czasowe przekierowanie, np. na czas modyfikacji strony przekierowywanej.
- Przeoptymalizowanie – jest to metoda, której musisz się wystrzegać, polega na upychaniu bardzo dużej ilości fraz kluczowych w treści strony.
- Puffin Web Browser – przeglądarka, która wspiera Adobe Flash i jest kompatybilna z systemem Android 2.2 i wyżej. Jest jednak mały haczyk, gdyż w darmowej wersji możemy przeglądać strony z flash przez okres 2 tygodni. Po upływie tego terminu nadal możemy korzystać z przeglądarki, ale za możliwość odtwarzania flash trzeba już będzie już zapłacić kupując wersję pro za ok 10 zł.
- Pułapka na roboty sieciowe
-
R
- Ramki – (ang. frames)
- RankBrain – to Sztuczna Inteligencja czyli samouczący się algorytm. Zadaniem RankBrain jest pomoc w sortowaniu wyników wyszukiwania. Swoje badania opiera na wyszukiwanych frazach i wyborach, jakich dokonują użytkownicy. Uczy się, jakie kliknięcia wykonywał odbiorca oraz jak długo przebywał na konkretnym adresie, a następnie odpowiednio zaszeregowuje wybrane strony, aby w pierwszej kolejności pojawiały się te, które zdaniem algorytmu były najważniejsze i najbardziej trafne.
- Reklama kontekstowa – treść reklamy jest dopasowana do treści witryny, na której jest wyświetlana.
- Remarketing – to próba dotarcia do osób, które odwiedziły już Twoją stronę internetową ale nie dokonały na niej żadnego zakupu. To specjalna oferta zachęcające do powrotu na Twoją stronę internetową.
- Responsive Web Design – to nowa idea budowania witryn internetowych. Polega ona głównie na tym że wygląd strony internetowej będzie zmieniać się wraz ze zmianą szerokości witryny. Wszystko ma działać automatycznie bez konieczności przygotowywania oddzielnej wersji dla różnych rozdzielczości ekranu.
- Rich Snippets – forma tekstowej reklamy w ramce stosowana przez Wielkie G. od 2009 roku. Tak to wygląda …
- Robot wyszukiwarkowy
- robots.txt
- ROI – (ang. Return on Investment – Zwrot z Inwestycji) – to współczynnik kosztu reklam do przychodów generowanych przez konwersje (sprzedaż, kontakt, rejestracja w serwisie). Współczynnik ROI wskazuje wartość uzyskaną przez firmę w zamian za koszty poniesione na kampanię reklamową.
- Router – urządzenie sieciowe. Służy do łączenia różnych sieci komputerowych. Pełni rolę węzła komunikacyjnego poprzez dzieleni sygnału internetowego kablem lub bezprzewodowo.
- RPR – (ang. Real PageRank) – RealPR jest ewolucją Page Ranku. PageRank nie jest wartością wyświetlaną przez wskaźnik na Google Toolbar: W tabeli poniżej przykładowe przeliczenie TPR/RPR
0/10 – 0.15 – 0.9
1/10 – 0.9 – 5.4
2/10 – 5.4 – 32.4
3/10 – 32.4 – 194.4
4/10 – 194.4 – 1,166.4
5/10 – 1,166.4 – 6,998.4
6/10 – 6,998.4 – 41,990.4
7/10 – 41,990.4 – 251,942.4
8/10 – 251,942.4 – 1,511,654.4
9/10 – 1,511,65… - RSS – patrz: artykuł wyjaśniający
- RWD – (ang. Responsive Web Design). Projektowanie stron internetowych dostosowujących się do ekranu na jakim są wyświetlane. Synonimem do responsywności w tym przypadku jest skalowalność. Patrz strony skalowalne:
-
S
- Sandbox
- scroll banner (patrz banner)
- Selfie – samofotka, zdjęcie zrobione sobie samemu smartfonem w celu przesłania komuś znajomemu lub opublikowane na na internecie.
- SEA (ang. Search Engine Advertising) – Inna nazwa PPC
- SEM (ang. Search Engine Marketing) – marketing bazowany na wyszukiwarkach internetowych. Ogół działań promocyjnych połączony z optymalizacją stron www., które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa / frazy kluczowe. (co przekłada się na lepszą sprzedaż).
- SEO (ang. Search Engine Optimization) – Kompleksowe działania techniczno-marketingowe zmierzające do zwiększenia widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Działania SEO powinny być oparte na organicznej optymalizacji prowadzącej do uzyskania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych na wcześniej wybrane słowa i frazy kluczowe.
- SEO-wiec – lekko pogardliwa nazwa używana na określenie osoby zajmującej się internetowym pozycjonowaniem zarobkowym.
- Seoprofiler – angielskojęzyczna strona internetowa pomagająca w działaniach SEO dla osób zdecydowanych wziąć te sprawy w swoje ręce.
- SERP – (ang. Search Engine Results Page) – jest to strona prezentująca wyniki wyszukiwania, wyświetla się po wpisaniu słowa kluczowego w polu wyszukiwania
- Serwer – komputer praktycznie podłączony cały czas do internetu, na którym fizycznie znajduje się Twoja strona internetowa.
- Serwer dedykowany to usługa polegająca na wynajęciu fizycznego serwera, dostarczonego i obsługiwanego przez dostawcę hostingu. Zasoby serwera oddawane są do wyłącznej dyspozycji klienta, który otrzymuje pełną kontrolę nad urządzeniem. Pojedynczy serwer dedykowany może obsługiwać wiele stron internetowych jednocześnie.To najdroższa opcja hostingowa, której ceny rozpoczynają się od 300 zł miesięcznie i sięgają nawet 1-2 tys. złotych w najmocniejszych konfiguracjach. (sierpień 2014 roku)
- Share – (pol. podziel się) -funkcja społecznościowa związana z eksportem treści ze stron internetowych na portale społecznościowe. Na stronach najczęściej występuje w postaci ikonek charakterystycznych dla danego portalu społecznościowego (facebook, tweeter, google+).
- shitstorm – W polskim internecie używane jako brzydki, dosłowny wyraz „gównoburza”. Jest to kalka językowa używana w sytuacji wielkiej awantury na necie, zwykle w komentarzach. Nader często powiązane jest z rzucaniem wulgaryzmów na prawo i lewo, rozstawianiem przodków po kątach oraz trollingiem.
- Site Map
- Sklep internetowy
- SKU – (ang. Stock Keeping Unit) kod nadawany przez sprzedawcę każdemu produktowi sprzedawanemu w sklepie internetowym. Używany do uporządkowania, zlokalizowania, zarządzania i analiz poszczególnych produktów.
Dzięki temu sprzedawca, monitorując sprzedaż towaru, może zauważyć że niebieskie długopisy sprzedają się lepiej niż czerwone.
- Skyscraper – pionowy banner emitowany zwykle w dodatkowej kolumnie serwisu, umieszczonej po prawej lub lewej stronie (obok głównej treści).
- SLA – praktyczna dostępność serwera do internetu. Powinna wynosić co najmniej 99,5% czasu na jaki została wykupiona usługa.
- Slider, (rotator, karuzela) – to rodzaj elementu dekoracyjnego na stronach www, który polega na przesuwaniu zdjęć. Dzięki temu oszczędzamy miejsce na stronie, gdyż w danym momencie na stronie wyświetla się tylko jedno zdjęcie (lub kilka mniejszych w przypadku karuzeli) . Potem to zdjęcie znika i pojawia się inne. Jeśli slider ustawiony jest na autoplay, odwiedzający niejako z konieczności ogląda więcej niż jedno zdjęcie. Tradycyjnie slider umieszcza się w nagłówku strony jako hero image. Strony hotelowe wykorzystują slider do pokazywania pokoi hotelowych. Restauracje przy pomocy slidera prezentują dania. Możliwości wykorzystania jest mnóstwo.
- Słowniczek internautyczny – to leksykon wyrażeń jakich często używają webmasterzy w rozmowie z klientem.
- Słowa kluczowe – (Upychanie słów kluczowych, Strona zrobiona ze słów kluczowych) to najbardziej prymitywne i najbardziej szkodliwe metody używane przez niedoświadczonych, domorosłych SEO-wców.)
- Słowa kluczowe wykluczające – to słowa lub wyrażenia, które blokują wyświetlanie reklam w nieodpowiednich wyszukiwaniach. Przykładowo, jeśli sprzedajesz luksusowe meble robione na zamówienie, nie potrzebujesz, aby Twoje reklamy klikali użytkownicy szukający tanich produktów. Podobnie jeśli oferujesz usługi cateringowe, nie chcesz, aby ludzie szukający pracy marnowali Twoje kliknięcia.
- SMM
- Social media
- Snoopware – softwareware umieszczone na twoim komputerze aby śledzić co było robione na komputerze bez wiedzy jego użytkownika. Snoopware zwykle zapisuje uderzenia w klawisze lub zrzuty ekranowe. Potrafi również wysyłać emaile do osoby monitorującej. Patrz również: keylogger, spyware.
- Spam – jeśli chodzi o wiadomości mailowe i SMS-owe są to wszystkie wiadomości wysłane do Ciebie bez Twojej zgody;
- Spam wyszukiwarek internetowych – to bezużyteczne i sztucznie tworzone strony internetowe, tylko po to, aby umieszczać na nich linki i wpływać na ranking wyników wyszukiwania. Takie działanie jest zabronione przez Google.
- Spamer
- Spamowe linki – to dodawane masowo, często w sposób zautomatyzowany odnośniki, celujące wyłącznie w poprawienie pozycjonowanej strony internetowej. Metoda niezalecana przez współczesne SEO.
- Splog
- Spyware
- SQT – Search Quality Team (zespół kontroli jakości wyszukiwań) (termin pozycjonerski)
- Squeeze page – strona internetowa, której jedynym celem jest wyciśnięcie z ruchu na naszej stronie www jak największej ilości nowych subskrybentów. przykład …
- SSL – szyfrowanie danych wysyłanych i odbieranych przez użytkowników, zwiększa bezpieczeństwo użytkowników, w przypadku operowania na danych osobowych, czy obsługi logowania bardzo pożądane
- Streaming – technologia, dzięki której na komputerze użytkownika może być prezentowane wideo oraz dźwięk, często wykorzystuje się ją przy tworzeniu kampanii reklamowych.
- Strona docelowa
- Strona mobilna – wersja Twojej strony optymalizowana dla użytkowników urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów.
- Strona odsyłająca – strona, z której w wyniku działania hiperłącza użytkownik przeniósł się na twoją stronę internetową.
- Strona powitalna
- Strona responsywna – zaprojektowana w taki sposób, aby dopasowywała się do wielkości ekranu urządzenia z którego korzysta użytkownik.
- Strona startowa
- Strona statyczna
- Strona z autorytetem
- Strona zrobiona pod Adsense
- strony skalowalne – oparte na zasadach programowania stron internetowych RWD tak aby by ich wyświetlanie było automatycznie dostosowane do każdej wielkości ekranu. Skalowanie stron działa bez względu na urządzenie którego używamy, tj. komputer, smartfon czy tablet.
- SVG (Scalable Vector Graphics) – is an XML-based vector image format for two-dimensional graphics with support for interactivity and animation. The SVG specification is an open standard developed by the World Wide Web Consortium (W3C) since 1999.
- SWL (Systemy Wymiany Linków) – jedna z metod nieuczciwego pozycjonowania. Wielkie G. od dawna ma na celowniku strony z SWL, jeśli przyłapie witrynę na sprzedaży linków przeważnie zeruje jej PageRank wraz z dewaluacją mocy umieszczonych na niej linków, w pozostałych przypadkach jeżeli na domenie jest totalny spam, niska jakość strony dla użytkownika, sztuczna treść z mieszarek czy jeszcze inne spam-frykasy – domena zostaje zbanowana.
- SWOT (Analiza SWOT) – efektywna metoda identyfikacji kategorii mocnych i słabych stron a także szans i zagrożeń. Strengths (mocne strony), Weaknessess (słabe strony) Opportunities (szanse), Threats (zagrożenia).
- Ścieżka konwersji – jest to droga, którą użytkownik musi pokonać – począwszy od wejścia na stronę, a skończywszy na dokonaniu konwersji. Dobrze zaprojektowane ścieżki konwersji dają większe szanse na sfinalizowanie transakcji.
-
T
- Tag – słowo, dzięki któremu łatwiej odnaleźć wpis na blogu czy stronie internetowej
- Tagowanie
- Targetowanie – kierowanie kampanii reklamowej do określonej grupy użytkowników (np. mieszkańców danego miasta, osób w danym wieku itd.)
- Targetowanie behawioralne – jest to metoda targetowania oparta na aktywności i wzorach zachowań osób odwiedzających stronę internetową.
- TBPR Update – (ang. Toolbar PageRank Update) – inaczej update PageRank
- Telemarketing
- Template – szablon strony internetowej, czyli wzorzec określający układ strony i wygląd treści strony internetowej.
- Testimonial – spersonalizowana forma opinii publikowana na stronie internetowej. Aby była skuteczna, wyraziciela opinii należy odpowiednio dobrać do grupy odbiorców, do których kierowane są nasze usługi.
- TESTY:
- TestyA/B – technika optymalizacji, dzięki której dowiadujemy się, czy konkretna zmiana wprowadzona na stronie internetowej wpływa w pozytywny sposób na współczynnik konwersji. Testy A/B polegają na stworzeniu pewnej odmiany strony (strona B), której rezultaty porównujemy z rezultatami, jakie uzyskała strona oryginalna (strona A).
- Testy wielowariantowe – korzystają z wielu zmiennych i są zalecane do ustalenia, która kombinacja zmiennych przynosi więcej konwersji. Na przykład: podczas jednego testu możesz zmienić nagłówek, przycisk CTA, a także cenę.
- – to sposób na połączenia różnych urządzeń (m.in. telefonów, tabletów, komputerów PC) z internetem za pomocą telefonu komórkowego, który pełni rolę modemu. Urządzenia mogą łączyć się poprzez Wi-Fi, Bluetooth lub za pośrednictwem kabla USB.
- TopLayer (wyskakujące okienko) – reklama wyświetlana na warstwie nad treścią serwisu. Czas emisji tej kreacji to 15 sekund. Toplayer musi zawierać wyraźny przycisk zamknięcia”X”, nie mniejszy niż 20x20px.
- TPR – (ang. Toolbar PageRank) – PageRank wyświetlany w postaci zielonego paska na pasku narzędziowym zainstalowanym w przeglądarce stron WWW tzw. Google Toolbar
- Trasownie cebulowe (ang. Onion tracing)
- Trolling – to kreślenie odnosi się do każdego użytkownika internetu, który celowo próbuje zdenerwować lub rozdrażnić inną osobę w celu sprowokowania gwałtownej reakcji.
- Trust rank – Trust rank checker to bezpłatny serwis pozwalający sprawdzić jaką pozycję wiarygodności posiada twoja strona internetowa w porównaniu do innych stron.
TrustRank(sm) opiera się na wartościach oscylujących od 0.00 to 10.00 (im więcej tym lepiej) … (iq.link zaktualizowany 2014-06-29) -
U
- UGC
- URL – (ang. Uniform Resource Locator) kod identyfikujący dowolny zasób w Internecie. Przykład: http://iqarius.pl/index.php
- Usability, (web-usability) – łatwość poruszania się, nawigacji po stronie internetowej
- UX – (ang. User Experience) – To stworzenie lepszego układu strony, bardziej zachęcającej grafiki, łatwiejszej nawigacji i dostarczenie dobrze napisanej treści co wpływa na zwiększenie konwersji i sprawia, że użytkownicy chętniej odwiedzają stronę internetową bo się na niej dobrze czują.
-
V
- VoIP (ang. Voice over Internet Protocol) – technologia cyfrowa umożliwiająca przesyłanie dźwięków mowy za pomocą łączy internetowych.
- VOP (ang. Video on Demand)) – serwis internetowy umożliwiający na przesyłanie obrazów ruchomych (np. filmów) w czasie dogodnym dla użytkownika czyli na żądanie.
- Vortal – (patrz: Wortal)
-
W
- Walidacja – sprawdzanie poprawności kodu w jakim została zapisana strona internetowa.
- Wartość Życiowa Klienta – to wskaźnik który pokazuje, ile zysku dla Twojej firmy wygenerował dany klient od samego początku waszych stosunków handlowych. Wartość Życiowa Klienta = (średnia wartość zamówienia) x (liczba dokonanych zakupów) x (średni czas powrotu)
- Waterfox to jedna z najlepszych dostępnych alternatyw dla przeglądarki Firefox.
- Web 2.0 – potoczne określenie serwisów internetowych, powstałych po 2001, w których działaniu podstawową rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników danego serwisu.
- Weblining – to praktykę wykluczania pewnych ludzi ze względu na pozostawione przez nich ślady na internecie. Starasz się o kredyt a okazuje się że twoja wiarygodność kredytowa jest niska nie tylko z powodu rasy, płci, kodu pocztowego, a coraz częściej także z powodu odwiedzanych stron internetowych. Praktyki te są stosowane głownie w USA ale i w innych rozwiniętych krajach.
- White Hat SEO (ang. techniki białego kapelusza) – stosowanie technik pozycjonowania bazowanych na unikalnej treści strony internetowej.
- Widget – mały programik wbudowany w formę graficzną pojawiającą się na ekranie. Takim widżetem jest ikonka IQ.link wbudowana w strony należące do Projektu IQ-arius
- Wielkie G. – fraza po raz pierwszy zastosowana w Projekcie IQ-arius w czerwcu 2014 roku, ( skojarzenie do Wielkiego Brata) a odnosząca się do znanego wszystkim użytkownikom internetu – światowego potentata, czyli firmy Google.
- Wireframing (architektura informacji) – inaczej prototyp. Jest to struktura stron wraz z zawartością (kontent). Budowana na serwerze wewnętrznym by lepiej zrozumieć potrzeby i wymagania klienta, a przede wszystkim sprawdzić czy właśnie tego oczekuje.
- WordPress – Bezpłatny bardzo popularny system zarządzania treścią stosowany głównie do obsługi blogów.
- Wortal
- Współczynnik (wskaźnik) konwersji – to procent wejść na daną stronę, które zakończyły się zakupem (w przypadku sklepu), rejestracją (np. forum) lub inną akcją użytkownika, która wiąże się z uzyskaniem przychodu lub jest przez nas uznawana za sukces – w przypadku strony hobbystycznej może to być np. utrzymanie użytkownika przez 10 minut lub zostawienie komentarza.
- Współczynnik odrzuceń – to wartość procentowa pokazująca jak dużo internautów, którzy odwiedzili naszą stronę internetową nie było na tyle zainteresowanych by przejść do kolejnej podstrony. Otwierają jedną stronę i na tym się kończy ich zainteresowanie. jeżeli masz duży współczynnik odrzuceń to może sugerować że twoje treści są nieciekawe.
- Wymiana linków
- WYSWIG – (ang. What You See Is What You Get) – Edytor wizualny, czyli to co widzisz w edytorze będzie widziane na stronie internetowej
- Wyszukiwarka internetowa
- Wyszukiwarka semantyczna
-
X
- XML (Extensible Markup Language). Uniwersalny format używający znaczników (meta-tags) dla prezentacji treści na stronach internetowych. W odróżnieniu od HTML, XLM używa meta‑tagów do oznaczania.
- xHTML-Mobile Profile
-
Y
- Youtuber – Nowocześniejszy bloger – publikujący swoje materiały autorskie na popularnym serwisie YouTube.
-
Z
- Zagęszczenie słów kluczowych – Praktyka nie sprawdzająca się w dzisiejszym pozycjonowaniu ( chyba że wykonywana bardzo inteligentnie)
- Zakładka – część menu strony internetowej otwierająca się jak oddzielna kartka papieru. Zwykle zawiera wykaz skategoryzowanych artykułów.
- Znaczniki – używane są w kodzie HTML i normalnie nie są widziane przez użytkownika. Przykładowo tekst zawarty między dwoma znacznikami <h1> i </h1> na ekranie komputera wyświetla się jako tytuł główny (klasy pierwszej).
-
-
- OSTATNIE DODATKI – NIE W KOLEJNOŚCI ALFABETYCZNEJ.
-
Nieskończone przewijanie (ang. infinite scrolling)
to technika, która pozwala użytkownikom przeglądać dużą ilość informacji bez widocznego końca. Strona, na której często brakuje innej nawigacji, po prostu ładuje kolejne elementy wraz z postępującym przewijaniem. Rozwiązanie to stało się popularne w erze urządzeń mobilnych, gdyż przewijanie ekranu na smartfonie jest znacznie łatwiejsze niż klikanie w kolejne elementy. Na pierwszy rzut oka infinite scrolling jest więc bardzo dobrą techniką, gdyż wymaga mniejszego wysiłku od użytkowników i znacznie upraszcza ich działania. Niestety to rozwiązanie nie jest uniwersalne i sprawdza się tylko w przypadku określonych stron czy aplikacji.
Agresywne okna
Wszyscy kojarzymy okropne strony www, które ze wszystkich stron atakują niechcianymi oknami z zapisem na newsletter, wypełnieniem formularza czy skorzystaniem z najnowszej promocji. Zdarza się często, że strona nie zdąży jeszcze się w pełni załadować, a pojawia się okno błagające o adres email. Agresywne okna, które przeszkadzają w wykonywaniu podstawowej czynności, jaką jest przeglądanie treści, są najczęstszą rzeczą, która irytuje użytkowników.
POWIADOMIENIA PUSH
Niechciane powiadomienia dotyczą głównie aplikacji mobilnych, ale irytują użytkowników podobnie jak agresywne pop-upy na stronach www.
Powiadomienia push są bardzo silnym narzędziem, jednak – jak każde rozwiązanie – mogą zostać dobrze lub źle wykorzystane. Niestety znaczna część aplikacji, które ludzie instalują na swoich urządzeniach, generuje jeszcze większą liczbę powiadomień.
O ile użytkownicy nie mają nic przeciwko komunikatom, na których naprawdę im zależy i mogą z nich skorzystać, o tyle zdecydowana ich większość jest nieprzydatna i nieistotna. Powiadomienia push nie tylko odciągają ludzi od ich bieżących czynności, ale również denerwują.
- CMS– system zarządzania treścią na
użyteczne strony internetowe, dzięki niemu możemy samodzielnie aktualizować, dodawać treści zarówno tekstowe, jak i multimedialne, oraz różne nowe funkcje do naszej strony internetowej, taki system zarządzania treścią pozwala w dużej mierze na samodzielną pracę nad stroną, ponieważ nie wymaga zbyt dużej wiedzy specjalistycznej
- Gutenberg– najnowszy edytor do stron internetowych na WordPressie, został wprowadzony w 2018 roku, dzięki niemu można tworzyć znacznie bardziej nowoczesne, uzupełnione multimedialnie układy strony, możemy mieć także pewność, że nasza strona internetowa będzie responsywna, czyli będzie dobrze działała zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Gutenberg pozwala również na ograniczenie ilości wtyczek, ponieważ możemy zrobić o wiele więcej rzeczy z jego poziomu
- Kokpit– to panel administracyjny strony www, to właśnie w kokpicie możemy zarządzać własną stroną internetową, edytować treści, dodawać, czy instalować potrzebne nam wtyczki
- Motyw– to on decyduje o wyglądzie naszej użytecznej strony internetowej, można dowolnie zarządzać motywami w panelu administracyjnym (kokpicie), zmieniać je, dodawać, lub odpowiednio dostosowywać, zmiana motywów jest równoznaczna ze zmianą wyglądu naszej witryny, bloga, strony sklepu internetowego
-
Obrazek wyróżniający– to inaczej zdjęcie, które ma za zadanie symbolizować, przedstawiać zawartość wpisu umieszczonego na responsywnej stronie internetowej, ustawiamy go także w panelu administracyjnym, pamiętając przy tym, że używany przez nas motyw musi dawać taką możliwość
- Pingback– narzędzie, które pozwala na powiadomienie innych, blogerów, że na naszej witrynie internetowej umieściliśmy wzmiankę, link do ich strony, np. gdyby w tym artykule został umieszczony link do wpisu znajdującego się na Twojej stronie, dzięki pingback otrzymasz powiadomienie, że taka sytuacja miała miejsca
- Plugin– dla wielu osób, które zaczynają swoją przygodę z WordPress, lub czytają informację o tym CMS-ie, plugin może być bardzo niezrozumiałym pojęciem, jednak nic bardziej mylnego, plugin to inaczej wtyczka, tak wtyczki, które wykorzystujemy do stron internetowych na WordPressie w np. celu poszerzenia jej funkcjonalności.
- Shortcode– są to specjalistyczne, krótkie kody, pozwalają wyświetlić wtyczki, w konkretnym miejscu, powstały głównie po to, aby uprościć użytkowanie WordPressa
- Szablon– często mylony bywa z motywem, ponieważ również odpowiada za wygląd, jednak pojedynczej strony, nie całości np. szablon strony głównej
- Wpis– typ treści umieszczanej na stronie www, głównie zamieszczany na blogu, wpisy można opatrzyć odpowiednim tagiem i kategorią.
|
Elementor oferuje widgety jak:
Slider – typowy slider ukazujący jedno zdjęcie na wierzchu. W ustawieniach można wybrać przesuwanie lub efekt fade.
Karuzela obrazów