Wiarygodność biznesowa. Dlaczego wstydzimy się pokazać swoją twarz?

Polecany

8-O Wiarygodność biznesowa. 8-O

Czy decydując się na marketingową bezosobowość swojej firmy zyskujesz na wiarygodności?

projekt iqarius - strona ekspercka8-O Według mojej osobistej opinii jest to dzisiejszy problem większości biznesów internetowych – „meteorów” o krótkim cyklu istnienia i małym doświadczeniu. Wchodząc na rynek internetowy, budując stronę internetową propagującą nasze usługi czy produkty jako firma jedno- lub dwu-osobowa staramy się stworzyć image profesjonalności, a wychodzi inaczej. Próbując wyglądać „doroślej” – stosujemy szablony wielkich korporacji i nie jesteśmy w stanie prawidłowo zbudować wiarygodności naszego biznesu. Wiarygodności, która zaczyna się od podstawowej zakładki naszego serwisu jaką jest O Nas.


Dlaczego twoja strona internetowa nie jest wiarygodna?

Zwykle przeglądam dziennie kilkanaście nowych stron internetowych poszukując ludzi ambitnych, z otwartą głową pełną nowych projektów, może lekko zakompleksionych ale niezasklepionych w dogmatyzmie do współpracy z moim projektem. Zwykle przez kilka sekund skanuję stronę główną pod względem ogólnego wrażenia, stronę O Nas by sprawdzić z kim mam do czynienia i stronę Kontakt, by dowiedzieć się więcej na temat tego, czego nie znalazłem tam gdzie powinna znajdować się strategiczna informacja. Oto stary już (ale wciąż niestety aktualny) przykład podsunięty mi przez przez serwis Scoop.it w sierpniu 2015 roku


Zazwyczaj napotykam się na takie teksty:

Nasza agencja interaktywna działa dumnie na rynku nowych mediów. Firma powstała w ???? roku łącząc zapał i umiejętności osób ją tworzących. Od tego czasu udało nam się zrealizować kilkaset projektów dla ponad ???? Klientów. Nasza oferta z biegiem czasu została poszerzona o marketing internetowy (promocję serwisów w wyszukiwarkach), identyfikację wizualną (projektowanie logo, papieru firmowego i wielu innych elementów) jak również projektowanie do druku np. reklam prasowych, kalendarzy, ulotek oraz wydarzeń eventowych.

Zespół Nasz tworzą młodzi, kreatywni ludzie. Wszyscy są w pełni zaangażowani w realizowane projekty. Każdy nasz Klient traktowany jest indywidualnie, dążymy do realizacji wyznaczonych nam celów, staramy się by każdy projekt był inny, przyniósł zamierzony przez Klienta rezultat.

Nasza szeroka oferta obejmuje:

  • projektowanie stron internetowych każdego rodzaju.
  • tworzenie sklepów internetowych, serwisów ogłoszeniowych i tak dalej…
  • tworzenie aplikacji internetowych jakie tylko sobie życzycie…
  • najlepsze pozycjonowanie na świecie we wszystkich wyszukiwarkach
  • szeroka promocja wizualna internetowa firm (logo, grafika, materiały reklamowe, akcje eventowe) … i tak dalej…

Czekamy na kontakt z Państwa strony. Zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego. Odpowiemy na każde zapytanie.


A więc w przedstawionym powyżej, typowym, przykładowym tekście znajduję tylko pustkę, pustosłowie, bezosobowość. I to mnie martwi. Nie rozumiem dlaczego przytłaczająca większość takich mikroskopijnych, początkujących firm, czy raczej firemek jednoosobowych, być może dwuosobowych nie stara się pokazać ludzkiej twarzy. Nie dba o swój indywidualny potencjał wyróżniający ją właśnie spośród miliona innych to samo robiących biznesików. Szukam, szukam i nie tracę nadziei że w końcu znajdę.

Budowanie internetowej wiarygodności biznesowej.

Nasz klient trafia do nas często nie mając pojęcia z kim ma do czynienia. Ponieważ to co referuje go do nas to są słowa kluczowe, tagi, hasztagi a nie rekomendacje ludzkie należy pokazać mu nasz biznes z jak najlepszej strony

  • Po pierwsze: Powinniśmy przedstawić mu najważniejsze osoby w firmie wraz z ich profilami biznesowymi. (dobrze wykonana fotografia w dobrze skrojonym garniturze nie zaszkodzi). Robimy to w celu przekonania Klienta, że ma do czynienia z realnymi postaciami, wzbudzającymi zaufanie, a nie z jakimiś nieokreślonymi „nami”.
  • W opisach unikać należy „dowcipnych” komentarzy, jeżeli działalność jaką propagujemy nie leży w sferze rozrywki radiowo-telewizyjnej.
  • Jeżeli posiadamy reprezentacyjne biuro nie zaszkodzi pokazanie zdjęcia budynku czy samego biura. Uśmiechnięta (nie-stokowa) sekretarka będzie elementem dodającym wiarygodności biznesowej.
  • Dobrze zaprojektowane logo, slogan biznesowy, opinie i komentarze klientów na pewno wzmagają zaufanie do marki. Niemniej podawajmy prawdziwe dane i osiągnięcia. Zakładajmy z góry, że większość naszych potencjalnych klientów będzie chciała sprawdzić nasze referencje.

Pisane: 10 grudnia 2016 r.

W poprzednich edycjach tego artykułu zamieszczałem namacalny przykład pokazujący jak poprzez ignorowanie podstawowych zasad biznesowych można utracić wiarygodność już przy pierwszym kontakcie internetowym.

Codziennie wykonując swoją normalną pracę natykam się na wiele całkiem nowych, nieznanych mi dotychczas, stron internetowych wyprodukowywanych przez tak zwane, powstające jak grzyby po deszczu, agencje interaktywne, których nazw wymieniać nie będę by nie przysparzać bezpłatnej reklamy. Zainteresowany pewnymi elementami wyróżniającymi ich z tłumu skanuję wzrokiem newralgiczne podstrony. Niestety, w większości wypadków, w mojej ocenie (pomimo dużych starań poczynionych przez autorów) nie znajduję elementów wiarygodności, które zachęciły by mnie do pierwszego kontaktu z twórcami.

Po kilku miesiącach zorientowałem się że przykład ten umarł śmiercią naturalną, czyli zniknął po prostu  z Internetu. Jeżeli więc w kolejnych, nieregularnych edycjach będę się posługiwał jakimiś konkretnymi odniesieniami wiedzcie że jest to działanie czysto przypadkowe, podsuwane pod moje oczy przez serwisy niezależne na które będę się powoływał. Lepiej jednak wzorować się na przykładach pozytywnych.

Iqarius

A na zakończenie lekka sugestia, będąca cytatem z jednego, dziesiątków instruktażowych artykułów krążących po internecie. Adresuję ją do moich potencjalnych współpracowników:


Jeśli na stronie znajdziesz kilka zdjęć pracowników wraz z ich wypowiedziami na temat tego, jak trafili do firmy, jak przebiega ich ścieżka kariery i dlaczego dobrze czują się w swoim zespole – możesz domniemywać, że firma przynajmniej jest „ludzka”. Jeśli do tego znajdzie się kilka wzmianek o szkoleniach i imprezach integracyjnych – wówczas jest również nadzieja, że zespół naprawdę jest młody i zgrany.



apla

Materiały uzupełniające w tematyce wiarygodność naszego biznesu:

  • Puls Biznesu Online – Ile kosztuje wiarygodność? Jak można ją sobie kupić jeśli się ma pieniądze?  (iq.link zaktualizowany 2014-05-03)
  • Bisnode Polska – Certyfikat wiarygodności biznesowej  (iq.link zaktualizowany 2015-03-07)
  • Ludzie w biznesie – odpłatny serwis pozwalający sprawdzić wiarygodność biznesów i ludzi w ich zarządzie  (iq.link zaktualizowany 2015-06-28)
  • getfound.pl – Pierwszy z naszych przykładów, zauważony ponad rok temu i zaliczony jako przykład godny do naśladowania – Czyli jak powinna wyglądać wiarygodna firmowa strona „O Nas”  (iq.link zaktualizowany 2014-04-06)
  • www.frogriot.com – Odnalezione w roku 2015 i wciąż na rynku!. Dobry przykład jak powinna wyglądać wiarygodna strona „O Nas”  (iq.link zaktualizowany 2015-06-11)
  • netbiznes.org.pl – Przykładowy profil na nowopowstałej stronie internetowej. Dużo szczerości a mało wiarygodności.  (iq.link zaktualizowany 2017-05-02)

Pierwsza edycja tego artykułu: 3 maja 2014 r.

2 odpowiedzi na „“Wiarygodność biznesowa. Dlaczego wstydzimy się pokazać swoją twarz?””

  1. Krzysztof pisze:

    Witam,
    Bardzo zaciekawił mnie ten artykuł. Cieszy mnie fakt że moja strona postrzegana jest jako „dużo szczerości” niestety, bardzo zmartwiło mnie to że mało wiarygodności dlatego chcę to poprawić. Planuję nowy opis „o mnie” niestety, ciężko mi stwierdzić obiektywnie co może być wiarygodne. Super by było się jakoś ze sobą z kontaktować w tej sprawie, a być może jakoś się dogadamy jeśli to nie problem. Kontakt zostawiłem w danych do uzupełnienia.

    Pozdrawiam serdecznie :)

  2. Bardzo pozytywne podejście do Twojego przedsięwzięcia. Tak młody blog sam z siebie zwraca uwagę w oczach potencjalnego klienta pod względem wiarygodności.
    Pisałem już w roku 2012 że „internet jest tworem nieokiełznanym”
    http://projekt.iqarius.pl/2012/09/promotor-biznesu-internetowego/
    i każdy może sobie w nim pisać co mu się podoba.

    Doceniam Twoją chęć uwiarygodnienia Twojego Credo. Przyłącz się do Projektu IQ-@rius a otrzymasz wsparcie.
    IQB

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.