Pomysł na biznes. Marketing niszowy – Nisza rynkowa – Jak odnaleźć swoją własną dochodową niszę rynkową?

Nisze rynkowe. Marketing niszowy.

nisze rynkoweTo może odnosić się do Twojej sytuacji: Postanowiłeś zostać biznesmenem. po analizie rynkowej decydujesz się na prowadzenie biznesu niszowego. Określenie zyskownej niszy rynkowej powinno stać się więc Twoim priorytetowym posunięciem. Dzięki takiemu podejściu do sprawy możesz zaoszczędzić sobie czasu i pieniędzy wydanych na rozruch. Musisz przy tym wykazać się dużą dozą inteligencji, ponieważ informacje o niszach rynkowych są ograniczone i porozrzucane w różnych źródłach. Nasz artykuł koncentruje się tylko na drobnym wycinku podstawowej wiedzy którą każdy myślący o prowadzeniu biznesu, nie tylko w internecie, powinien posiadać.


Wyjaśnijmy więc na początek, co kryje się pod pojęciem:

Nisza rynkowa.


Nisza rynkowa – to wąsko zdefiniowana grupa klientów, którzy szukają ściśle określonych korzyści. Zalety niszy to małe zainteresowanie ze strony konkurencji, indywidualne kontakty z nabywcami oraz dobra znajomość rynku, wynikająca ze specjalizacji. Wady działania w niszy to możliwość zmiany potrzeb klientów, możliwość ataku ze strony konkurencji, która będzie poszukiwać jeszcze większej specjalizacji, możliwość znacznego zmniejszenia skali działania.
pomysl na biznes

Każdy może wykorzystać możliwości jakie stwarzają nam nisze rynkowe. Każdy na równych zasadach. Pamiętaj. Twoja firma musi być rozpoznawalna na rynku poprzez pryzmat produktów lub/i usług, które oferuje. A więc powinno Ci zależeć nam na tym, aby Twój produkt niszowy był pożądany przez Twoich niszowych klientów. Jeżeli tak się nie staje to znaczy, że ktoś inny lepiej zapełnił Twoją niszę i straciłeś walor atrakcyjności. Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego jak większość biznesów musisz każdego dnia walczyć o utrzymanie pozycji. Musisz sobie zdawać sprawę, że nawet jeżeli cel swój masz już osiągnięty to wcale nie masz gwarancji utrzymania zdobytej pozycji na zawsze.

Nisze rynkowe pomogą Ci konkurować z potentatami rynku?

Na dobrze rozeznanej Niszy Rynkowej zarobisz więcej, niż tam, gdzie konkurencja jest silna i uniemożliwia lub hamuje rozwój nowych biznesów. Bez wątpienia w niedługim czasie, jeżeli wymyślisz coś innowacyjnego, ktoś zacznie Cię naśladować. Nisza przestanie być niszą, a konkurenci będą starali się przejąć część Twoich dochodów. W niszy zapełnionej konkurencją możesz przestać być konkurencyjny. Gdy zorientujesz się, że reguły gry są już określone i przyjęte oraz powszechnie znane to znaczy że nisza przestała być niszą. Zostałeś wykiszkowany. W zatłoczonej przestrzeni rynkowej Twoje perspektywy zysku będą wyglądać coraz bardziej żałośnie.

Pomysł na biznes. Jak znaleźć niszę rynkową? Marketing niszowy. Nisze w Polsce roku 2015. (Wtedy rozpoczęliśmy edycję tego artykułu)

Dla ludzi szukających pomysłu na biznes podajemy kilka przykładów. Niektóre z nich są już historyczne. W momencie inicjalnym część z nich wyglądała abstrakcyjno-abnormalne. Większość z nich wymagała wąsko wyspecjalizowanej wiedzy. Zapoznaj się z tymi przykładami i nie wpadaj zaraz w panikę.

By znaleźć swoją własną niszę rynkową – po prostu trzeba ruszyć głową. Nisza rynkowa to coś naprawdę bardzo specyficznego. Marketing niszowy polega na tworzeniu oferty skierowanej do bardzo szczegółowo określonej, relatywnie wąskiej grupy odbiorców. Jest to sposób na biznes w terenie, gdzie konkurencja praktycznie nie istnieje, lub jest słaba.

Kuflik cytrynowy. Cydr jabłkowy. Perry…


Na jednym z blogów w roku 2014 znaleźliśmy przykład niszowy – uprawa kuflika cytrynowego. Była to więc rzeczywiście bardzo wąsko wyspecjalizowana nisza rynkowa. Nie uważamy by mogła ona przynosić zbyt wielkie dochody. Dlatego woleliśmy posłużyć się przykładem trunkowym. Picie napojów wyskokowych zawsze było w naturze Polaka, więc powinno być traktowane poważnie  jako źródło dodatkowego dochodu dla trzeźwo myślącego biznesmena.

Jak wiadomo w Polce pija się głównie napoje alkoholowe wysokoprocentowe. Naturalnie pojawiła się więc nisza rynkowa napojów niskoalkoholowych. Analizując tę dziedzinę natrafiliśmy na artykuł o perspektywach produkcji niszowych napojów alkoholowych takich jak cydr jabłkowy lub perry.


O szansach i zagrożeniach dla rodzimych trunków typu cydry i perry rozmawiano na konferencji prasowej „Czy jest szansa na polski cydr?”, która odbyła się 28 stycznia 2013 r.  W związku z kryzysem jabłkowym spowodowanym przez Putina w lecie 2014 roku nisza prawdopodobnie przestanie być niszowa bo nagle wszyscy na ten temat zaczynają mówić. Ale ten kto zainteresował się niszą cydrową odpowiednio wcześniej na pewno nie pożałuje.

Zapraszamy do następnych przykładów.

Brafitting.


Innym przykładem ciekawej niszy rynkowej i możliwości czerpania dochodów z jej eksploatowania jest brafitting. Brafitting, czyli sztuka indywidualnego dobierania biustonosza to zawód wciąż w Polsce mało znany. Profesją tą zajmują się w większości osoby skupione w społecznościach internetowych, działające na forach i stronach tematycznych. Stopniowo jednak rozwija się sieć sklepów dysponujących szerokim asortymentem rozmiarów i oferujących fachową pomoc brafitterek.


80 procent Polek nie wie co to znaczy nosić właściwy rozmiar biustonosza. Biust na odpowiedniej wysokości, fiszbiny dopasowane, tył nie unosi się do góry, ramiona odciążone i kształt miseczki odpowiedni do kształtu biustu. Rewelacja. Kobieta powinna czuć się komfortowo. Od tego zaczęła się przygoda z własną firmą dwóch przedsiębiorczych bydgoszczanek. Czytajcie o tym w artykule „Niszowy biznes sposobem na sukces. Zawód: brafitterka”:

Zainteresowanych kierujemy do sklepu My Bra – Dobrane biustonosze.

Poduszki ciążowe. – przykład niszy upadłej.


Odpowiadając na na zapotrzebowanie specyficznej grupy rynkowej można otworzyć biznes designu i produkcji poduszek ciążowych o specjalnym kształcie. Odleźliśmy sklep internetowy wypełniający lukę w tej niszy rynkowej.
Niestety mimo dobrego pomysłu niszowego sklep przestał istnieć. Oto co pisała autorka tego pomysłu we wczesnej fazie swojego projektu:


L-poducha to poduszka stworzona dla Twojej wygody i komfortu. Przy projektowaniu przyświecała mi myśl, aby była to poduszka multi-przytulna i wielo-funkcyjna. L-poducha ma umilać odpoczynek amatorom spania na boku, singlom, przyszłym i nowo upieczonym mamom oraz ich pociechom. L-poducha to poduszka dekoracyjna, którą z pewnością docenią wszyscy ci, którzy lubią wymykać się schematom i standardom. Wygodny i funkcjonalny kształt litery L to również walor designerski poduszki ozdobnej

Studnie głębinowe.


Przykładem praktycznym wykorzystania niszy rynkowej istniejącej i wypełnionej konkurencją są usługi wiercenia studni głębinowych. Po zbadaniu rynku i przeanalizowaniu konkurencji zalecamy wykonanie wortalu branżowego. Jeśli jesteśmy właścicielami takiej firmy o wąskiej specjalizacji branżowej powinniśmy uruchomić nowy portal o studniach głębinowych i pompach ciepła. Oprócz  opisu zalet własnej firmy powinny tam znaleźć się informacje na temat technologii, praktyczne porady itp.

Zapraszamy na blog: studnie głębinowe.

Broker informacji.


Broker informacji (researcher) jest zawodem o charakterze usługowym, polegającym na wyszukiwaniu, analizie i udostępnianiu informacji na zlecenie. Pełni on rolę pośrednika pomiędzy poszukującymi informacji a zasobami informacyjnymi (media, biblioteki, zasoby internetowe itp.). Dostarczone przez brokera informacje muszą odnosić się do przedmiotu zlecenia i cechować się wysoką jakością, popartą wiarygodnymi oraz odpowiednimi źródłami. Broker informacji (researcher) dysponuje wiedzą z zakresu sposobów pozyskiwania informacji oraz oceny jej wartości. W swojej pracy kieruje się zasadami etyki zawodowej i korzysta jedynie z legalnych źródeł informacji.

Więcej na blogu

Rower dopasowany do klienta… nawet z bambusa.


Rowery FERA to…także rowery z bambusa, rowery na zamówienie, które ręcznie są malowane i składane. Zamawiając rower Klient ma możliwość wyboru kolorów wszystkich metalowych elementów roweru, jak też indywidualnego dopasowania wyposażenia. Klienci z firmą kontaktują się telefonicznie lub mailowo, co raz częściej poprzez stronę internetową. Na zamówieniu znajduje się dokładna rozpiska kolorów i poszczególnych części oraz wyposażenia zamawianego roweru. Czas realizacji zamówienia wynosi obecnie ok. 14 dni.

Więcej informacji na temat tej niszy rynkowej 

Hodowla psów rasy Samoyed.


Wyjątkowo wyspecjalizowana nisza rynkowa, która posiada swój własny wortal. Samoyed, jak każda rasa, ma swoje wady i zalety. Jednak nie jest to zdecydowanie rasa dla każdego. Niejeden nabrał się na słodki wyraz przytulanki, a później załamywał ręce, jak poprowadzić prawidłowo puchate monstrum obgryzające tapetę lub przekopujące ogród wzdłuż i wszerz… Ktoś by powiedział – generalizowanie – po co zakładać z góry, że trafimy na takiego, a nie innego osobnika? Otóż, zakładać nie musimy, jednak bądźmy świadomi ewentualnych wad, by móc im zapobiegać, bądź realnie ocenić, czy będziemy potrafili z tym żyć przez kilkanaście lat – bo tyle właśnie żyje Samoyed.

Więcej informacji na temat tej niszy rynkowej 

MOIZEUM – Obrazy mistrzów dla każdego.


Zuzanna Stańska wymyśliła Projekt DailyArt powołany do życia we wrześniu 2012 roku jako aplikacja na komórki. DailyArt umożliwia 24 godziny na dobę dostęp do pięknych obrazów znanych mistrzów. Aplikację można łatwo pobrać na wszelkie urządzenia mobilne z systemami iOS oraz Android. Dostępne są dwie wersje: bezpłatna oraz płatna (0,89 euro za pobranie). Różnią się tym, że ostatnia ma więcej funkcji. Między innymi umożliwia tworzenie galerii ulubionych obrazów oraz dostęp do archiwów z wcześniejszymi zdjęciami. 

Więcej informacji na temat tej niszy rynkowej 


MYDŁO DOMOWE – ręcznie produkowane.


Siostry Ania i Ula Bieluń (28 i 20 lat) w rodzinnej pracowni wytwarzają naturalne mydła. Od dwóch tygodni można je kupić w sklepie internetowym ministerstwodobregomydla.pl. Na Facebooku mają już ponad 2,7 tys. fanów.

Ministerstwo Dobrego Mydła jest rodzinną pracownią, w której Ania i Ula wytwarzają naturalne mydła na bazie olejów i maseł roślinnych. – Działamy od kilkunastu dni, a już w pierwszym tygodniu wysprzedałyśmy cały zapas mydeł z rozmarynem. Nie byłyśmy przygotowane na takie szaleństwo – cieszy się Ania, która dodatkowo pracuje jako fotograf, a prywatnie jest mamą czteroletniego Olka. – Nie miałyśmy pieniędzy na reklamę, bo oszczędności zainwestowałyśmy w remont pracowni, aby spełniała najwyższe unijne standardy. Klienci dowiedzieli się o nas za sprawą profilu na Facebooku i blogerów, którzy znaleźli nas na targach, przetestowali mydła i opisali
Więcej informacji na temat tej niszy rynkowej 


Apka dla pięciolatka i smartfonowa medycyna


To najnowsze trendy na rok 2015. O tych niszach piszą na łamach mambiznes.pl. dwaj faceci: Łukasz Karwacki i Przemek Lewandowski

Apki dla dzieci i e-medycyna. Są typowane na sukces ale również mogą okazać się „czarnymi koniami” roku 2015. Należy spodziewać się wysypu aplikacji tego typu ale wytypowanie startupu, który odniesie stuprocentowy sukces, przypomina trochę wróżenie z fusów. Znając startupowy rynek od podszewki można powiedzieć, że na mecie często finiszują jako pierwsze zupełnie nieoczekiwane i jeszcze nie odkryte pomysły na skuteczny biznes.

Więcej informacji na temat tych najnowszych nisz rynkowych 


Nuty online


Dwójka młodych przedsiębiorców połączonych pasją muzyczną i odpowiednim wykształceniem wpadło na podobny pomysł zupełnie się nie znając. W przerwach między klasyką chcieli grać muzykę obecną na listach przebojów popularnych rozgłośni, ale brakowało do tego nut. Odnaleźli więc swoją niszę rynkową. Działali oddzielnie a obecnie połączyli siły czego efektem jest platforma Notesland.com. Za jej pośrednictwem sprzedają przez internet nuty do popularnych piosenek. 

Więcej informacji na temat tej ciekawej niszy rynkowej przeczytasz w: 

apla

Materiały uzupełniające w tematyce marketing niszowy:

  • Jak odnaleźć niszę w e-biznesie?  (iq.link zaktualizowany 2016-11-04)
  • Ustal w jakiej niszy chcesz działać. (iq.link zaktualizowany 2017-04-18)

Pierwsza edycja tego artykułu: 6 stycznia 2014 r.

Dodaj komentarz