Hosting. Co należy wiedzieć przy wyborze hostingu.

8-O Hosting oczami przeciętnego użytkownika. 8-O

Co należy wiedzieć zanim podejmie się decyzję

hosting informacja podstawowe8-O Każdy właściciel profesjonalnej witryny internetowej staje przed poważną decyzją. Jaki hosting wybrać? Hosting to miejsce gdzie strona internetowa jest fizycznie umiejscowiona. Od hostingu zależy jak nasza strona internetowa będzie się zachowywała na internecie i czy targetowani użytkownicy będą usatysfakcjonowani przeglądając nasze zasoby i oferty. Dlatego Projekt IQ-@rius zwraca uwagę na szereg czynników jakie należy uwzględnić przy wyborze hostingu w celu umiejscowienia strony internetowej.

Rodzaje hostingu:

Naukowo rzecz rozpatrując oraz pod względem ceny hosting może być

  • współdzielony,
  • oparty na wirtualnych serwerach prywatnych (VPS)
  • prowadzony przez serwery dedykowane.

Reputacja firmy hostingowej

Kiedy decydujesz się na zakup hostingu, powinieneś zapoznać się z reputacją danego serwisu. Poszukaj na internecie opinii innych użytkowników o jego wiarygodności. Każda profesjonalna i poważna firma hostingowa powinna posiadać rozbudowaną stronę internetową na której znajdziesz odpowiedzi na każde nurtujące cię pytanie: Przede wszystkim widoczne powinny być dane tele-adresowe firmy pokazujące wielkość kapitału zakładowego, numery identyfikacji podatkowej, numer konta bankowego, nie wspominając nawet o adresie pocztowym, adresie e-mail i numerach telefonów. Firmie, która tych danych nie zamieszcza nie należy ufać.

Sposób w jaki firma współpracuje z klientami jest sprawą najwyższej wagi. Przeanalizuj czas oczekiwania na odpowiedź przy pierwszej próbie kontaktu.
Sposób przyjmowania zgłoszeń i profesjonalne podejście przy rozwiązywaniu problemów świadczą o powadze firmy.

Powierzchnia hostingowa

Nie daj się nabrać na takie hasła ogólne jak  Oferujemy Państwu nieograniczoną przestrzeń hostingową, ponieważ jest to fizycznie niemożliwe. Hosting to także komputer tyle że większy i sprawniejszy od twojego domowego. Tak samo wykorzystuje dysk twardy jako pamięć i tak samo ma ograniczoną pojemność, która dodatkowo jest dzielona wraz z innymi klientami hostingowymi. (patrz hosting współdzielony)

Przepustowość (Bandwidth)

Przepustowość jest to ilość informacji jaką twój użytkownik jest w stanie pobrać z serwisu hostingowego używając twojej strony internetowej. Znaczy to samo co Bandwidth – czyli jest to miara maksymalnej ilości danych, które mogą być transferowane w danym czasie ( przyjmujemy, że jest to jedna sekunda). Można sobie to wyobrazić jako szerokość rury, którą płynie woda. Transferowane dane są ilością wody wypływającej z tej rury. Czym rura szersza tym więcej wody nią przeleci w jednostce czasu. Jeżeli przepustowość będzie mała, a duża ilość użytkowników będzie próbowała się podłączyć do twojej strony by pobrać z niej potrzebne informacje rurka nie będzie w stanie dostarczyć tyle wody ile potrzeba i twoja strona internetowa przestanie funkcjonować narażając twój biznes na straty.  Jeśli firma hostingowa obiecuje nieograniczone pasmo przepustowości, nie wierz bo to nie prawda.

Ważne elementy hostingu

  • Powinieneś sprawdzić lokalizację serwera firmy hostingowej (czy znajduje się w kraju rozwiniętym jak USA, Wielka Brytania, Niemcy,  czy w jednym z krajów rozwijających się, z problemami sieciowymi jak Turcja, Syria czy Iran itp.)
  • Musisz wiedzieć jakiego software używa twój serwer, jakie języki programowania obsługuje i jakie wtyczki na nim działają.
  • Dowiedz się jakie zabezpieczenia oferuje twój serwer (ochrona antyspamowa, ochrona antywirusowa plików, backupy plików i baz danych i ich częstotliwość? itp.)
  • Przeczytaj jakie parametry techniczne są gwarantowane w pakiecie przeznaczonym właśnie dla Ciebie.
  • Musisz wiedzieć, ile baz danych i subdomen możesz założyć na swoim koncie. Niektóre firmy pozwalają jedynie po jednej z nich, a to jest nie do przyjęcia.

Kilka wskazówek dla osób poszukujących hostingu.

Dla normalnej profesjonalnej strony internetowej typu Wortal (Portal tematyczny) rozwijającej się od podstaw w pierwszych trzech latach funkcjonowania poniższe parametry powinny być wystarczające:
Zakładamy średnio 1000 odwiedzających dziennie. Zakładamy 1000 oddzielnych stron blogowych lub artykułowych wyświetlanych ze zdjęciami. Zdjęcia lub inne grafiki normalnie wklejane są naturalnie w treść artykułów lub publikowane w postaci galerii. Strona zawiera normalne moduły stosowane w typowych portalach tematycznych jak przykładowo w naszym Projekcie IQ-@rius. Zakładając konieczność administrowania kilkoma bazami danych, panelem rejestracji i kontami e-mailowymi naszych użytkowników oraz prowadząc kilka wspomagających, funkcjonalnych subdomen (na przykład dla sklepu internetowego) wystarczające zapotrzebowanie wypełni nam:

  • 1 GB powierzchni hostingu na dysku twardym.
  • 30 GB transferu miesięcznego
  • nielimitowana ilość kont pocztowych (skrzynek, aliasów)
  • nielimitowana ilość domen/poddomen na jednym koncie
  • nieograniczona liczba baz danych (MySQL, SQLite)
  • indywidualny adres IP (w przypadku prowadzenia działalności typu e-commerce)

Amerykańskie hostingi o powyższych specyfikacjach można nabyć w szanowanej firmie hostingowej w cenie od 50 dolarów do 80 dolarów rocznie. Jeśli oferowana jakość hostingu jest wysoka, ale cena jest niska, to powinno nas to zastanowić. Być może ten hosting nie jest tak wartościowy jak się reklamuje.

Certyfikaty SSL i gdzie je zdobyć.

certyfikaty sslCertyfikat SSL to najbardziej popularna metoda zabezpieczania poufnych danych przesyłanych między komputerami. Certyfikat ten jest wymagany przy prowadzeniu działalności typu e-commerce. Łatwa instalacja i gwarancja zabezpieczenia przesyłanych  danych powodują że koszt certyfikatu SSL należy wliczyć w koszty własne. Szyfrowanie zawsze zrobi na bardziej świadomych klientach dobre wrażenie. Firma zyska prestiż wiarygodności i wysunie się przed konkurencję.

Ceny certyfikatów są ustalane przez dostawców i głownie zależą od jakości certyfikatu. Mogą się wahać od  50 dolarów (proste) do  700 dolarów (wildcard). Mówimy o rynku amerykańskim. W Polsce tanim dostawcą certyfikatów w promocji może być Nazwa.pl.  Najlepsi, ale i najdrożsi dostawcy to VeriSign i Thawte. certyfikat korporacyjny może kosztować nawet do 5 tys. zł rocznie.

Certyfikat zakupujemy zawsze dla danego typu serwera i stałego adresu IP. Stały adres IP jest wymagany do wykonywania zabezpieczonych transakcji bankowych. Stały adres IP to dodatkowo około 30 dolarów. Jak do tej pory banki nie mają preferencji, jeśli chodzi o przedstawiane im certyfikaty SSL o ile pochodzą z wiarygodnego (sprawdzalnego) źródła. Dlatego śmiało możemy negocjować cenę certyfikatu lub szukać firmy oferującą niższą cenę.
IQ.link – Certyfikaty w Polsce   

apla

Materiały uzupełniające w tematyce hosting dla strony internetowej:

  • pcworld.pl – Jaki najlepszy hosting dla sklepu internetowego?     (iq.link zaktualizowany 2014-09-05)
  • komputerswiat.pl – Jakie są rodzaje hostingów   (iq.link zaktualizowany 2015-08-17)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.