Planowanie powstania nowej strony internetowej (2). Druga faza etapu przedprodukcyjnego. Opisanie projektu.

8-O Brief 8-O

Opisanie nowego projektu internetowego z wyraźnym określeniem produktu.

analiza rynku8-O Druga faza przygotowania projektu do produkcji. Po dokonaniu analizy rynku powinniśmy zabrać się do opisania naszych zamierzeń tak, by były zrozumiałe dla innych. To znaczy dla osób, które będą się starały wykonać nasz pomysł według swoich najlepszych kwalifikacji. Temu celowi służy Brief.


Druga faza przygotowania projektu do produkcji.

Przygotowanie projektu to po prostu robocza faza planowania powstania nowej strony internetowej. Pamiętajmy o fazie pierwszej.

  • Pomysł który trzymamy w głowie.
  • Dokonanie analizy rynku. (patrz )

Teraz trzeba zebrać swoje myśli i spisać je w taki sposób by wyspecjalizowana ekipa która zajmie się budową nowej strony internetowej mogła zrozumieć wizję klienta.

Piszemy więc małą ściągawkę czyli Brief:

Co to jest Brief?

To jest właśnie to co trzymamy w głowie, tylko zapisane w stylu uporządkowanym na kartce papieru.

Przygotowanie projektu. Część pierwsza (dane identyfikacyjne)

  • Spisujemy dane naszej firmy; nazwę, status prawny, adres, NIP, REGON, numer konta bankowego
  • Dane kontaktowe: Imiona i nazwiska osób odpowiedzialnych za utrzymanie kontaktu i udzielanie dodatkowych informacji, numery telefonów, dane e-mailowe, inne formy kontaktu.
  • Daty: Data napisania briefu, data dostarczenia do wykonawcy, daty kolejnych poprawek, data ostatecznego zatwierdzenia briefu do produkcji.

Przygotowanie projektu. Część druga (opis produktu i firmy)

Zakładając, że naszym produktem będzie Dedykowana Strona Biznesowa musimy opisać następujące parametry wyjaśniające stan aktualny.

  • Opis naszej firmy; ( co robi, w jakiej branży operuje, jakie są jej unikalne wartości, co ją wyróżnia na tle konkurencji, metody sprzedaży, metody zarządzania itp.)
  • Opis i rodzaj produktu firmowego: co produkuje, parametry, zalety, unikalne wartości, wielkość produkcji itp.
  • Konkurencja i Partnerzy: przykłady firm konkurencyjnych i dane firm partnerskich wraz z ich adresami stron internetowych.
  • Grupa docelowa (klienci targetowi): do kogo będziemy adresowali nasz produkt
  • Ocena własna obecnego postrzegania naszego produktu i jak chcielibyśmy by był spostrzegany w przyszłości
  • Unikalne cechy naszego produktu do podkreślenia i do utrwalenia w świadomości konsumenta.

Przygotowanie projektu. Część trzecia  (opis projektu)

  • Czyli jak my widzimy nas nowy produkt internetowy na bazie naszych dotychczasowych doświadczeń biznesowych
  • Czego oczekujemy od wykonawcy, czy to ma być wizytówka firmowa, strona korporacyjna, portal tematyczny, forma blogu, sklep internetowy itd jak najbardziej szczegółowo
  • czy tylko zbudowanie strony internetowej, czy pakiet rozbudowany  z pozycjonowaniem i marketingiem internetowym
  • Techniczne parametry utrzymania strony internetowej hosting, domena, serwis abonamentowy itp.
  • Ton przekazu zawartego w treści strony internetowej, surowy, poważny, informatyczny, żartobliwy, luźny, mocno graficzny
  • Główny komunikat, motto, slogan, Logo  itp zawarte w treści strony, na stronie głównej
  • Pożądana reakcja od odwiedzających użytkowników, skierowywanie na strony sklepu internetowego, przekierowywanie na infolinię, dyskusje forumowe itd. Trzeba to jasno określić.
  • Dotychczasowe próby działań i reakcje od klientów bazowane na realiach prowadzenia danego biznesu
  • Budżet jaki mamy przygotowany na wykonanie projektu.

Przygotowanie projektu. Część czwarta  (wymagania techniczne)

  • Harmonogram, czyli na kiedy projekt ma być gotowy i jakie widzimy etapy pośrednie
  • Materiały jakie materiały zostaną dostarczone przez nas a jakie mają być wyprodukowane przez wykonawcę.
  • Podstawowe i zasadnicze, wymagane przez nas elementy projektu opisane na przykładzie innych stron internetowych (wielkości i rodzaje zastosowanych czcionek, rodzaje umieszczanych grafik czy tabel, zastosowanie szablonów, przygotowanie wersji mobilnej itp).
  • Wymagania techniczne czyli technologie na jakich się znamy i jakie chcielibyśmy by były zastosowane w naszej stronie internetowej.
  • Sposób wstępnej prezentacji produktu w fazie beta do testowania przez klientów – opisać oczekiwane warunki i przewidywany czas na testowanie.

Przygotowanie projektu. Część piąta  (końcowe uwagi i sugestie)

  • Czyli to co się nie zmieściło w poprzednich punktach.

Po napisaniu briefa, zastanówmy się przez chwilę na problemami prawnymi z jakimi możemy się spotkać. Problemy prawne


apla

Materiały uzupełniające w tematyce Brief:

  • Wilogo.com – Jak najprościej może wyglądać brief projektu strony internetowej do wypełnienia przez klienta  (iq.link zaktualizowany 2014-04-30)
  • Łowcy dizajnu – Co powinien zawierać dobry brief?   (iq.link zaktualizowany 2014-08-02)
  • dataquest.pl – przykładowy formularz briefu w wykonaniu dataquest dla jej klientów.   (iq.link zaktualizowany 2014-12-07)

Dodaj komentarz