Mobilna wizytówka firmy. Zasady budowania firmowej strony mobilnej

8-O Mobilna wizytówka firmowa – Jak powinna być zaprojektowana? 8-O

Mówimy tu o stronie internetowej oglądanej na ekranie smartfona.

projekt iqarius - smartfony8-O Dedykowana strona mobilna, albo inaczej mobilna wizytówka firmy to coś nieodzownego w naszych czasach. Nie możemy pozwolić sobie na taki przypadek by nasz potencjalny klient nie miał możliwości zapoznania się z naszą ofertą tylko dlatego że nie siedzi przed swoim dużym komputerem a przegląda internet na podręcznym urządzeniu mobilnym. W dzisiejszych czasach jest to najczęściej nowoczesny smartfon. Musimy więc dołożyć starań – by nasz przekaz internetowy dotarł do każdego potencjalnego użytkownika internetu. To znaczy, by został dostarczony w sposób jak najbardziej komfortowy.


Nowoczesna strona mobilna to strona responsywna czyli skalowana

Zasady podstawowe:

  • Musi się szybko się ładować. Klienci płacący za wielkość transferu danych są na to bardzo uczuleni.
  • Treść powinna być zwięzła, atrakcyjna i aktualna.
  • Architektura informacji jak najprostsza –  (To co najważniejsze musi znaleźć się na górze strony).
  • Nawigacja  prosta, przeznaczona do intuicyjnej obsługi.
  • Elementy nawigacyjne dostosowane wielkością do sterowania „palcyma” a nie „myszowego”.
  • Wyraźny i wygodny w użyciu przycisk powrotu do strony głównej
  • Wyraźny i wygodny w użyciu przycisk przekierowuwujący do strony kontaktowej.
  • Przycisk powrotu do menu głownego umiejscowiony na samym końcu każdej mobilnej podstrony.
  • Ograniczona ilość kategorii (rozdziałów, podstron) – nie może być ich więcej niż zmieści się na pojedynczym ekranie.
  • Praktycznie brak linków zewnętrznych. – Klient powinien się skoncentrować na Twojej stronie a nie być odsyłany do oglądania innych witryn.
  • Jeżeli posiadamy oddzielną, bardziej rozbudowaną wersję desktopową link do niej jest nieodzowny. (Zwykle podany w stopce)
  • Strona przed publikacją powinna być przetestowana przynajmniej na kilku najbardziej popularnych smartfonach z różnymi systemami operacyjnymi. Urządzeniami starszego typu nie musimy się przejmować bo w przeciągu kilku miesięcy i tak zejdą z rynku.
  • Strona kontaktowa musi umożliwiać bezbolesne natychmiastowe wysłanie maila do właściciela strony oraz pozwalać na bezpośrednie zadzwonienie na wskazany numer  z tego samego ekranu. (Obligatoryjnie jest stosowanie międzynarodowej notyfikacji – klient może zadzwonić spoza strefy krajowej).

Mobilna wizytówka firmy – Trochę historii z kilku ostatnich lat:

Przerabianie normalnej, dużej czyli klasycznej strony internetowej na stronę mobilną w ostatnim okresie dokonywało się poprzez ewolujące technologie, takie jak:

  • zastosowanie mobilnych arkuszy styli (CSS),
  • przeformatowywanie (czyszczenie kodu) – usuwanie obciążających elementów,
  • budowanie dedykowanego serwisu przeznaczonego dla urządzeń mobilnych.

Domeny internetowe z rozszerzeniem .mobi lub z przedrostkiem m.

Porady praktyczne dla właściciela-projektanta strony mobilnej.

  • Żądaj umieszczenia strony mobilnej na odpowiedniej subdomenie z przedrostkiem m.  lub zarejestruj oddzielną domenę z rozszerzeniem .mobi. Nazwa domeny powinna być możliwie jak najkrótsza i najłatwiejsza w zapamiętaniu.
  • Zapomnij o  horyzontalnym projektowaniu mobilnej witryny internetowej. Strona mobilna z natury jest wertykalna i tak ją większość użytkowników przewija.
  • Podziel przekaz informacji dla klientów serwisu na wyraźne bloki.
  • Ogranicz ilość informacji prezentowanych w serwisie mobilnym. Reguła Pareto mówi: Wybierz maksimum 20% treści dostępnej na tradycyjnej stronie internetowej, która cieszy się popularnością 80% użytkowników.
  • Sprawdź czy twój webmaster zainstalował ci prosty panel edytujący w przypadku gdy będziesz potrzebował szybko zmienić jakąś część treści nie mając bezpośredniego dostępu do serwera biurowego.
  • Sprawdź czy na twojej stronie głównej twój webmaster ustawił automatyczne przekierowanie użytkowników telefonów komórkowych do mobilnej wersji serwisu.
Obecnie na rynku niepodważalnie zapanowało RWD (ang. Responsive Web Design)  - Najlepsze wytłumaczenie tego zjawiska jest opisane tutaj  W związku z rozwojem technologicznym i trendami rynkowymi każdego dnia świat zalewany jest masową ilością urządzeń mobilnych o coraz lepszych parametrach i rozdzielnościach  ekranów, zachęcających do przeglądania ofert internetowych w każdych warunkach życiowych konsumenta. Musisz wykorzystać tę szansę!

Strony mobilne to już nie luksus. To zwykła konieczność. Jedynym wyjściem pozostaje…

… Responsywna strona internetowa!

Wiedz, że jest to strona automatycznie dopasowująca się do wymiarów ekranu urządzenia na jakim jest wyświetlana. W zależności od tego czy użytkownik otworzy ją na smartfonie, tablecie, e-czytniku, netbooku, laptopie czy ekranie HD wyświetli się ona w najbardziej czytelnym i odpowiednim do szerokości ekranu układzie.

apla

Materiały uzupełniające w tematyce zasad budowania internetowych stron nastawionych na użytkownika mobilnego:

Przykład internetowego wykonawcy zajmującego się produkcją stron mobilnych:

  • strony-mobilne.pl – Zwróciliśmy uwagę na to, że sama strona internetowa tego przykładowego wykonawcy została wykonana w dobrej wersji mobilnej. Wszystko jest prawie że idealne. Menu działa, łatwe dojście do strony kontaktowej, możliwość wysłania maila bardzo prosta. Natomiast – funkcja dzwonienia nie wiadomo z jakiego powodu nie jest uruchomiona. Przypuszczamy że to tylko zwykłe przeoczenie wynikłe z braku doświadczenia a nie świadoma rezygnacja z możliwości na jakie technologia mobilna pozwala.   (iq.link zaktualizowany 2014-11-02)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.