Sklep Internetowy – Co dobrze wiedzieć na ten temat? Aspekty prawne i problemy z płatnościami.

8-O Aspekty prawne 8-O

Nowa ustawa o prawach konsumenta podpisana!!

aspekty prawne sklepu internetowego8-O Sklep internetowy to działalność gospodarcza. Z działalnością taką wiążą się różne aspekty prawne. Jeżeli myślisz o otwarciu sklepu internetowego i jesteś gotowy zostać właścicielem tego rodzaju biznesu, przeczytaj najprostsze, życiowe porady. Lepiej wiedzieć przed niż martwić się po. Prawo obowiązuje i nie przyjmuje wymówek, że „nie wiedziałem”. Pomyśl jak zaimplementować podane poniżej uwagi w struktury Twojego sklepu internetowego.


Prawo związane z działalnością sklepu internetowego.

Jakie informacje powinny być umieszczone na stronie internetowej sklepu internetowego?

By nie popaść w konflikt z prawem Twój sklep internetowy powinien publikować następujące informacje:
(ich brak może zostać ukarany grzywną w wysokości określanej przez przepisy)
  • Pełna nazwa firmy (jeżeli jest to jednoosobowa działalność gospodarcza – Twoje imię i nazwisko, jeżeli jest to spółka należy podać również wysokość kapitału założycielskiego),
  • Pełny adres siedziby firmy,
  • kontaktowe numery telefonów i adresy elektroniczne. (czasami przydatne i doceniane przez klientów jest podanie numeru GG, bądź nazwy użytkownika Skype.
  • NIP, REGON,
  • Jeśli Twój sklep prowadzi sprzedaż wymagającą zezwoleń należy podać  numer zezwolenia wraz z nazwą organu wydającego,
  • Regulamin sklepu.

Uwaga nowe dyrektywy stały się prawem i weszły już w życie!!!!

Zmiany w przepisach o sklepach internetowych wynikają z obowiązku implementacji w całej Unii Europejskiej dyrektywy regulującej między innymi sprzedaż w internecie. Dyrektywa 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów ujednolica przepisy we wszystkich krajach unijnych i zwiększa zaufanie do handlu internetowego prowadzonego we wszystkich krajach UE.

Sklep internetowy – Regulamin.

Zadaniem regulaminu jest ochrona praw zarówno właściciela sklepu  jak i Klienta. Przypominamy, że można wzorować się na innych regulaminach dostępnych w sklepach internetowych z tej samej lub podobnej branży, ale ze względu na prawa autorskie, nie wolno ich kopiować.

Co powinno być w regulaminie:

  • Składniki ceny: (netto, brutto, VAT, dodatkowe podatki, cło, akcyza itp.),
  • Zasady płatności (forma i czas),
  • Koszt, termin i sposób dostawy towaru lub usługi,
  • Koszty dodatkowe ponoszone przez Klienta,
  • Sposób reklamacji, (miejsce jej składania i czas rozpatrywania),
  • Zasady zwrotu towaru lub prawo wypowiedzenia umowy przy sprzedaży usług,
  • Terminy, w jakich oferta lub informacja o cenie mają charakter wiążący (minimalny lub maksymalny okres, na jaki umowa może być zawarta)
  • Informacja, że wszystkie produkty/usługi, itp. widoczne w naszym serwisie internetowym , nie są ofertą.
  • Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Przestroga związana z prawem sprzedaży. To nie tylko może się zdarzyć w USA ale może i u nas !!!

Zwracamy uwagę na to jak pokrętne bywają przepisy prawa i jak jedna decyzja sądu może przełamać całą dotychczasową praktykę handlu internetowego.

Warto przeczytać !!!

jeżeli posiadasz inne ciekawostki podobne do przedstawionej powyżej. Skontaktuj się z nami. Projekt IQ-arius!

Co to jest oferta?

Prawo mówi wyraźnie, że przyjęta przez klienta oferta zobowiązuje do jej realizacji.
Informacja, że wszystkie produkty/usługi, itp. widoczne w naszym serwisie internetowym , nie są ofertą. (W przeciwnym wypadku może pojawić się problem w momencie zamówienia złożonego przez klienta na towar, którego w danym momencie nie ma w magazynie, ani w hurtowni) Rozumując odwrotnie – to Klient „składa ofertę” poprzez zamówienie, a sklep ją „przyjmuje” (czyli w praktyce realizuje zamówienie) lub odrzuca (jeśli nie jest w stanie podjąć się realizacji). Aczkolwiek najlepiej jest nie dopuszczać do sytuacji, w której na stronie sklepu jest wyszczególniony niedostępny asortyment.

Dane osobowe

Trudno prowadzić sklep internetowy bez gromadzenia i przetwarzania danych. Należy jednak pamiętać, że zbierane dane muszą służyć konkretnym celom i być niezbędne do ich realizacji. Nie można ich przetwarzać bez zgody Klienta i w celu, na jaki klient nie wyraził zgody. (imię, nazwisko, adres – służą do realizacji zawartej umowy, czyli przesłania klientowi zamówionych zakupów, ale już dla pytania o wyznanie, czy orientację seksualną trudno znaleźć uzasadnienie). Aby uzyskać zgodę zainteresowanego najlepiej to zrobić poprzez umieszczenie odpowiedniej informacji w formularzu tworzenia konta w sklepie. Dla Klienta ważna jest opcja wprowadzenia możliwości poprawiania danych, a także cofnięcia zgody na przetwarzanie ich. Jeżeli dane były zebrane przez inną firmę (wraz ze zgodą na udostępnianie), należy potencjalnego lub obecnego klienta poinformować skąd pochodzą.

Reklamacje:

Reklamacje w sklepie internetowym obowiązują na takich samych zasadach, jak w przypadku zwykłego sklepu. Nie wolno wydłużać terminu rozpatrywania reklamacji.
Wady fabryczne – w zależności od towaru – mogą być reklamowane czasami nawet do dwóch lat od dnia zakupu. Sprawę reklamacji towarów sprzedawanych na wyprzedaży należy wyraźnie zaznaczyć (opisując wady na jakie reklamacja nie przysługuje).

Prawa Klienta odnośnie zwrotów:

Klient ma prawo zwrotu towaru w ciągu 10 dni od jego otrzymania (prawo do zwrotu w ciągu 10 dni przysługuje również wtedy, gdy klient wybrał odbiór osobisty), jednak w okresie przedświątecznym warto zwrócić uwagę czy czas ten nie może być wydłużony – np. do 28 dni. Towar musi mieć oryginalne opakowanie i nie nosić śladu użytkowania (ma jednak prawo być sprawdzony). Powstała na rynku mylna interpretacja przepisów, że jeśli klient rozpakował i używał towar, to nie przysługuje mu prawo zwrotu. UOKiK, który w Polsce stoi na straży przestrzegania praw konsumenta, podkreślał jednak, że konsument ma prawo odstąpić od umowy. Tego prawa nie można obwarować jakimiś warunkami – typu, że towar nie może zostać rozpakowany. Podobnie jest w innych państwach europejskich.

Wcześniej przedsiębiorca, który otrzymał towar zniszczony, mógł teoretycznie dochodzić swoich praw, natomiast trudność była taka, że ta sytuacja nie była dokładnie opisana. Nowe przepisy mówią natomiast bardzo jasno, że „konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy„. Zwracana cena produktu jest pomniejszona o tyle, o ile zmniejszyła się wartość rzeczy.

Wyjątkami  są:

  • 1. Nagrania audio-wideo i programy komputerowe po otwarciu oryginalnego opakowania.
  • 2. Produkty ściśle związane z osobą kupującego (personalizowane, np. suknia szyta na zamówienie, czy kolaż ze zdjęć na okładce albumu).
  • 3. Produkty szybko psujące się.
  • 4. Prasa.
  • 5. Świadczenie usług rozpoczętych, za zgodą konsumenta, przed upływem dziesięciu dni od zawarcia umowy.
  • 6. Umowy dotyczące świadczeń, których cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym.
  • 7. Usługi w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

Nie wolno wyznaczać „kary” za zwrot (nazywanej czasem odstępnym, albo potrąceniem. W przypadku dokonanych przez Klienta przedpłat, sprzedawca powinien doliczyć do zwracanej kwoty odsetki ustawowe. Zasadą (od której można odstąpić) jest, że koszty przesyłki (w obie strony) pokrywa kupujący, Do przesyłki powinien być dołączony paragon lub faktura.

Promocje i wysprzedaże:

Obowiązkowo powinien być podany termin obowiązywania promocji i wysprzedaży. Jeśli wyprzedaż wiąże się z wadami danego towaru (np. uszkodzone pudełka, czy porysowane obudowy), należy to wyraźnie zaznaczyć (w przeciwnym wypadku klient będzie mógł reklamować towar również ze względu na tę wadę).

Formy płatności:

Ten akapit dla wygody naszych użytkowników przenieśliśmy na oddzielną stronę. 

UWAGA!!!

Podane powyżej informacje nie są poradą prawną i powinny być zweryfikowane z doradcą prawnym w celu uniknięcia konfliktu z prawem. Jeżeli praktyka prowadzenia twojego sklepu internetowego pokazuje inne rozwiązania w ramach obowiązującego prawa – podziel się swoim doświadczeniem.

Projekt IQ-@rius!

apla

Materiały uzupełniające w tematyce prawo a sklep internetowy:

  • Paktyczneprawo.com – Zapoznaj się z nowym prawem  (iq.link zaktualizowany 2014-06-29)
  • Federacja Konsumentów – Komentarze widziane oczami konsumenta  (iq.link zaktualizowany 2014-07-04)

Dodaj komentarz

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.