Branding, czyli proces budowania marki firmowej. (rozpoznawalność marki, świadomość marki).

8-O Branding internetowy 8-O

Proces budowania świadomości marki

branding proces budowania marki 8-O Dla ludzi wytrwałych nie ma rzeczy niemożliwych. Branding to długofalowe i wielokanałowe budowanie świadomości marki. To proces bardzo skomplikowany wymagający dobrego planowania. Przy wykorzystaniu zalet Internetu branding wciąż będzie procesem trwającym nawet kilka lat, ale tańszym niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod. Ten artykuł koncentruje się wyłącznie na brandingu internetowym.

Czy jesteś już w Internecie?

Jeżeli tak, to czy istniejesz w nim NAPRAWDĘ? Czy tylko uważasz że jesteś?

Zadaj sobie jedno, podstawowe pytanie: Po co ludzie wymyślili branding?

By istnieć naprawdę trzeba być widocznym. Zdaj sobie sprawę, że Internet to dżungla w której można być, ale być niezauważonym w gąszczu rozrastających się, jak chwasty, bezużytecznych informacji. By stać się zauważalnym, trzeba się czymś wyróżnić. Najłatwiej wyróżnić się robiąc coś głupiego, podłego, odstającego od przyjętych norm. Ale na takim wyróżnieniu nie zbudujesz swojej marki. Marka Twojej firmy powinna błyszczeć jak gwiazda na nieboskłonie i odróżniać się od konkurencji. By być widocznym trzeba mądrze zaplanować zdobycie odpowiedniej pozycji na rynku internetowym. Nie tylko po to „żeby być”, ale po to „by odnieść sukces finansowy”. W tym celu ludzie wymyślili Branding.

Jeszcze raz przypominamy – Markę, czyli branding firmy buduje się wielokanałowo.

Pytanie pierwsze: Czy posiadasz własną firmową stronę internetową?

Profesjonalny branding opracowany kompleksowo i działający na wszystkich frontach jest niezbędny dla każdej nowo powstałej firmy, która chce opanować rynek globalny.

Na rynku lokalnym zasady są o wiele prostsze. Reputację budujesz sam osobiście. Branding twój rozpowszechniają lokalni klienci, którzy fizycznie współdziałają z twoim biznesem kupując w nim towary lub usługi. W tym przypadku nie musisz wydawać pieniędzy na branding. Sam osobiście jesteś odpowiedzialny za swoją reputację, a Dedykowana Strona Biznesowa pomaga tylko ściągnąć nowych klientów, którzy szukają usługi lokalnej.

W jednym i drugim przypadku przekaz Twojej marki musi być jasny i dobitny. Jakość komunikatu przekłada się na siłę perswazji. To czym chcesz się pochwalić  musi być podane ze szczerą pasją – internauci są wyczuleni na obłudę. Musisz budować Markę swojego biznesu w sposób przemyślany i konsekwentny.

 Etapy budowania marki.

Pierwszy etap brandingu – to założenie własnej strony internetowej opatrzonej rozpoznawalnym logiem i chwytliwym sloganem reklamowym.
Etap drugi – zaraz po zbudowaniu firmowej strony internetowej  konieczne jest założenie bloga firmowego.
Etap trzeci – budowanie wizji twojej marki na różnorodnych serwisach społecznościowych i portalach tematycznych.
Etap czwarty to długofalowe działania marketingowo-reklamowe przeprowadzane poprzez wszystkie możliwe media internetowe.

Podstawa brandingu internetowego.

Internet to rewolucyjne rozwiązanie w sposobie komunikowania się i rozgłaszania nowych idei. A więc strona internetowa przede wszystkim, a następnie wspierający ją blog oraz portale tematyczne i społecznościowe. Te, zebrane do kupy, elementy promocyjne w dobie obecnej pozwalają na wystarczająco mocne zaprezentowanie zalet Twojej firmy (a przede wszystkim Twoją markę) szerokiemu gronu klientów docelowych.  Nie wolno Ci przegapić żadnej z tych podstawowych możliwości jakie daje ci Internet w dziedzinie rozreklamowania Twoich produktów lub usług.

Strona internetowa z dobraną domeną

Najważniejszym elementem brandingu internetowego jest i będzie posiadanie ciekawej, dobrze przygotowanej strony internetowej propagującej daną markę. Związane jet to również z wydatkiem na możliwie najkrótszą i najprostszą nazwę domeny sugerującą reklamowaną markę. Adres domeny powinien być utożsamiany z marką, ale bez przesady. Nie zmuszamy nikogo do kupowania domen za grube miliony. Są inne sposoby.

Do tej pory odwoływaliśmy się (w celu zilustrowania podanego rozwiązania) do prymitywnego przykładu pobranego  z nie istniejącej już strony internetowej. Był to polski portal tematyczny promujący markę światową markę a nazywający siebie „Pierwszym tematycznym portalem utrzymania czystości”. struktura tego wortalu oparta była na staromodnych zasadach, ale jego założenia marketingowe pozostawały aktualne i  zgodne z zasadami nowoczesnego brandingu. Ponieważ nasz przykład naturalną śmiercią zszedł z Internetu a zasady działania brandingu internetowego z pewnymi modyfikacjami dalej są nieśmiertelne, tych bardziej dociekliwych odsyłamy do naszych materiałów uzupełniających.

Logotyp

Logotyp to nieodłączna część marki. To jej najbardziej zapamiętywalny wizerunek. Postaraj się więc stworzyć atrakcyjny logotyp. Jeżeli posiadasz już własny logotyp – zastanów się – czy może przypadkiem nie trzeba go unowocześnić?

Logotyp to coś co uzmysławia wizerunek Twojej marki. Aby logotyp był atrakcyjny, powinno się zatrudnić do jego stworzenia specjalistę, grafika posiadającego doświadczenie w tego typu projektach. Oto przykłady:

Kreowanie wizerunku firmy poprzez kojarzenie z rozpoznawalnym logotypem powinno być skoordynowane z kompleksową strategią reklamową oraz marketingową. Planowanie takiej akcji najlepiej zlecić profesjonalistom. Dla zapoznania się z przykładowymi możliwościami oferowanymi przez jedną z takich firm interaktywnych podajemy link

Slogan reklamowy

W trakcie opracowywania projektu loga, należy wymyślić proste a dobitne hasło (slogan) reklamowe kojarzące się z promowaną marką. Może ono być bardzo ogólne jak epokowe „Just do it” (firmy Nike) – lub bardzo specyficzne „Jesteś pod dobrymi skrzydłami” (jeżeli jesteś właścicielem tanich linii lotniczych). Slogan powinien też dobrze komponować się z obrazem loga.

Znamy taką firmę co potrafi pomóc przy wymyśleniu chwytliwego sloganu

Blogowanie o nowej marce.

Strona internetowa to jedno, a blog firmowy to drugie. W miarę rozwoju internetu zmienia się sposób publikowania reklam, tak jak zmienia się ich odbiór. W dobie obecnej bardziej niż kiedykolwiek konsument wyczulony jest na wiarygodność i rozpoznawalność marki firmowej. By kupić cokolwiek reklamowanego na stronach internetowych, Klient musi wierzyć i być przekonanym, że produkty i usługi na jakie jest ukierunkowany są wyjątkowe, najlepsze i że kupując je dokonuje najbardziej racjonalnego wyboru. I tu jest pole do popisu w formie inteligentnego blogowania.

Blog internetowy to jedno z najbardziej popularnych obecnie działań internetowych w kierunku poprawienia rozpoznawalności Twojej marki. Specyfika dobrze prowadzonego bloga polega na jego społecznym oddziaływaniu.  Dlatego należy postępować mądrze i być bardzo ostrożnym żeby nie popsuć efektu. Namnożenie się idiotycznych blogów tworzonych prze pseudo SEO-wców nadwyrężyło status blogowania.

Dobrze zaprojektowany blog to nie miejsce na wychwalanie zalet produktów, lecz próba porozumienia z internautą poprzez nowy kanał informacji.  Poszukujący klient powinien na blogu znaleźć informację o tym co się dzieje w marce a nie frazesy namawiające go do kupowania. Im bardziej ciekawa forma wpisów, im bardziej kontrowersyjna – tym więcej czytających. Blogi powinny pozwalać na komentarze. Komentarze bywają swoistą skarbnicą wiedzy i bezcennych wskazówek dla firmy. Komentarze również potrafią być platformą nieokiełznanej działalności grafomańskiej oraz podlegać atakom konkurencji. Blog powinien być więc dyskretnie moderowany i aktualizowany w inteligentny sposób niezauważalny dla konsumenta.

Dla lepszej ekonomiki strona internetowa i blog mogą być postawione na tej samej domenie lub nawet zintegrowane ze sobą. Jeżeli zdecydujesz się na taki sposób prowadzenia swojego brandingu, a nie masz zaufania do swojego webmastera, lub do nieznanych firm internetowych oferujących takie usług- skontaktuj się z zespołem Projektu IQ-@rius. Doradzimy ci jak wybrać zaufanego wykonawcę.

Przykłady praktyczne do etapu długofalowego.

Długofalowe działania marketingowo-reklamowe powinny być przeprowadzane poprzez wszystkie możliwe media internetowe. Powinny zwiększać świadomości marki oraz budować pozytywnych skojarzenia z nią związane. Dobrym pomysłem może być oferowanie bezpłatnych próbek, wysyłanie markowego newslettera lub zorganizowanie konkursu z nagrodami. Pomysłów tych może być znacznie więcej. Należy tylko aktywnie szukać jak najbardziej nowoczesnych i jak najbardziej praktycznych rozwiązań na skalę własnego budżetu.

Jeszcze raz przypominamy. Działania w kierunku rozpropagowania Marki muszą odbywać się na Internecie wielokanałowo. Im więcej aktywnych kanałów tym lepiej.  Najbardziej znane kanały to:  pozycjonowanie w wyszukiwarkach, obecność w portalach tematycznych, blogi sterowane i kanały RSS. Na pewno nie obędzie się bez reklamowania na znanych i ogólnodostępnych portalach internetowych, ale to są  działania wymagające dużo pieniędzy.

Dla początkujących ale za to ambitnych biznesmenów internetowych proponujemy zatem udział w  Projekcie IQ-arius czyli, mówiąc najprostszym językiem przystąpienie do Dobrowolnej Grupy Promocyjnej.

apla

Materiały uzupełniające w tematyce branding internetowy:

  • Dorota Pindler – budowanie marki w internecie na przykładzie firmy Starbucks    (iq.link zaktualizowany 2014-05-10)
  • Damian Kowalczyk – eBranding czyli budowanie marki w internecie    (iq.link zaktualizowany 2014-05-24)
  • DlaHandlu.pl – co jest kluczowym elementem kampanii internetowej?    (iq.link zaktualizowany 2014-07-09)
  • Joanna Poczęsna – Jak budować wartość swojej marki – branding   (iq.link zaktualizowany 2015-01-25)

Jedna odpowiedź na „“Branding, czyli proces budowania marki firmowej. (rozpoznawalność marki, świadomość marki).””

  1. listy pisze:

    Bardzo dobry artykuł

    I saw this really good post today.

Dodaj komentarz