Proces budowy portalu tematycznego lub innego projektu internetowego.

8-O Proces budowy portalu tematycznego 8-O

Omówienie poszczególnych etapów.

proces budowy portalu tematycznegow projekcie iqarius 8-O Proces budowy poważnego projektu internetowego w postaci portalu tematycznego trwać może od kilku tygodni do kilku miesięcy. Jest to zadanie na tyle skomplikowane, że powinno być oddane w ręce profesjonalistów. Ale jeżeli masz pomysł na własny Mini-wortal, będący jedną z odmian Dedykowanej Strony Osobistej to możesz go wykonać samodzielnie, przy naszym udziale w ramach Projektu IQ-@rius, kontrolując wszystkie etapy produkcyjne.

Projekt IQ-@rius to platforma wspomagająca atrakcyjne pomysły na innowacyjną działalność internetową. Jeśli nie posiadasz jeszcze swojej własnej strony internetowej ale masz na nią pomysł i chcesz przystąpić do realizacji swojego własnego projektu typu: mój własny sklep internetowy, lub moja własna internetowa strona biznesowa, w prostych słowach pokażemy Ci jak tego dokonać. Wprowadzimy Cię w kompleksowość całego procesu przygotowawczego i jego późniejszej realizacji. Jeżeli jesteś przekonany, że jest to banalnie proste – nie czytaj dalej. Jeżeli jednak chcesz zbudować ambitny i rozwojowy projekt przynoszący korzyści finansowe – przeczytaj bo dowiesz się jakiego wsparcia będziesz potrzebować. Przedstawimy to przykładzie budowy portalu tematycznego zwanego Wortalem.

Scenariusz budowy portalu w kilku krokach

Kluczowym punktem startowym jest ustalenie podstawowych funkcji jakie ma spełniać twoja strona internetowa wraz z określeniem docelowego odbiorcy. Jeżeli ma ona promować Twoją własną firmę działającą w określonej rzeczywistości gospodarczej musisz określić cel twojego działania. Zastanów  się, jak najkorzystniej przedstawić działalność Twojej firmy na tle innych biznesów działających w podobnym zakresie.

Analiza rynku i konkurencji. W twoim przypadku  jest to najważniejsza część procesu. Dokonujesz jej  na podstawie przeglądania konkurencyjnych stron internetowych o podobnej tematyce. Zaprojektowanie nowego portalu tematycznego stanie się łatwiejsze gdy przeanalizujesz zaprezentowane przez konkurencje rozwiązania. Przyjrzyj się innym wzorcom w celu wydobycia ich zalet i znalezienia punktów słabych. Analiza konkurencyjnych stron to najlepszy sposób na uniknięcie błędów projektowych, merytorycznych i technologicznych.

 Jak dokonać analizy konkurencyjnej strony internetowej lub strony własnej można przeczytać w naszych wciąż aktualizowanych materiałach uzupełniających publikowanych na końcu tego artykułu.

Etap planowania ma na celu określenie przyszłej zawartości wortalu, jego formy graficznej oraz podstawowych funkcjonalności. Polega on na opracowaniu przyszłej struktury logicznej i merytorycznej oraz ustaleniu treści wypełniających poszczególne podstrony. Pozwala to na dokładną wycenę kosztów realizacji strony internetowej.

Umowa o współpracę. każda oferta na budowę strony internetowej powinna zostać sfinalizowana w formie Umowy. Jest to ostatni moment do ustalenia szczegółów dotyczących struktury projektu, określeniu budżetu i oszacowaniu kosztów uwzględnionych w kosztorysie oraz naniesienia wszelkich poprawek. Po podpisaniu umowy o współpracy szczegóły współpracy są chronione tajemnicą handlową.

Wstępny etap produkcyjny. Na podstawie wcześniejszych ustaleń oraz informacji zebranych podczas poprzednich etapów powstaje szkicowa wersja portalu, projekt graficzny oraz koncepcja systemu nawigacji. Wspólnie dyskutujemy logiczne rozmieszczenie poszczególnych elementów. Po zaakceptowaniu proponowanych rozwiązań szkielet roboczy portalu jest ustalony i nadchodzi czas dostarczenia materiałów  źródłowych.

Budowa portalu tematycznego. Na tym etapie terminowość dostarczania materiałów potrzebnych do stworzenia portalu (tekstów, zdjęć, sampli dźwiękowych, itp.) jest krytyczna dla utrzymania założonego terminu ostatecznego odpalenia strony. Z naszej praktyki wynika, że o wiele łatwiej jest wymyślić ideę wortalu tematycznego niż wypełnić go treścią.
W trakcie otrzymywania materiałów przystępujemy do właściwej realizacji portalu. Wykonujemy go zgodnie ze specyfikacjami określonymi w umowie. Główne jej składniki to:

Część – wizualna: 
– opracowanie graficzne.
– wykonanie szablonów dla strony głównej oraz podstron lub sekcji.
– wprowadzenie treści, materiału zdjęciowego, efektów animowanych, obiektów flash, itp.
– podstawowa obróbka graficzna dostarczonego materiału zdjęciowego
Część – programistyczna:
– projekt logiczny strony www
– wykonanie szablonów dla strony głównej oraz podstron od strony programistycznej
– opracowanie i wdrożenie niezbędnych skryptów dla prawidłowego działania portalu.
– skompletowanie wszystkich powyższych elementów w jedną całość funkcjonującą jako strona www.
Część – logistyczna:
– optymalizacja treści i funkcji portalu pod kątem pozycjonowania

Testowanie. Po zakończeniu etapu budowy poszczególne elementy stron jak i cały portal są testowane i udoskonalane. Zarówno na etapie projektowania, budowy jak i testowania klient nasz ma stały wgląd w przebieg prac, bowiem zawsze wersja testowa portalu udostępniona jest pod uzgodnionym roboczym adresem dostępnym z każdego komputera za pomocą hasła dostępowego. Klient na bieżąco jest informowany o postępie prac i ma wpływ na wszelkie istotne dla projektu kwestie.

Opublikowanie. Uwieńczeniem prac nad portalem jest jego umieszczenie pod właściwym adresem w internecie czyli tak zwane podpięcie pod domenę. Od tego momentu nasza witryna zaczyna żyć własnym życiem. Z niecierpliwością oczekujemy na pierwszych odwiedzających i na zostawione komentarze. Od tego momentu zaczyna się mozolna analiza czy nasze założenia się sprawdzają oraz czy jesteśmy na właściwej drodze do sukcesu.

Optymalizacja i inne modyfikacje: Po ukończeniu podstawowych prac nad wortalem i rozpoczęciu działalności internetowej zaczyna się najbardziej atrakcyjna część naszej pracy. Walka o przetrwanie, walka o poprawienie widoczności i skuteczności, pozycjonowanie, kampanie marketingowe, promocje, mailing, optymalizacja, usprawnienie usług hostingowych, unowocześnienie serwisu klientskiego i tak dalej. Ale o tym już w innych artykułach publikowanych na innych stronach Projektu IQ-@rius.

apla

Materiały uzupełniające w tematyce Proces budowy portalu tematycznego:

  • Krzysztof Trynkiewicz – Darmowe narzędzie do analizy strony internetowej   (iq.link zaktualizowany 2012-03-17)
  • Marek Płatek na stronie Fuburek.com  – Najbardziej aktualny (końcówka roku 2014) opis serwisów zajmujących się audytem stron internetowych.   (iq.link zaktualizowany 2014-12-07)
  • Brandon Line – Ile kosztuje serwis internetowy?   (iq.link zaktualizowany 2015-01-07)
  • Paweł Kucia na stronie Frogriot.com – Praktyczne porady – jak zoptymymalizować stronę internetową tak, by Wielkie G. utrzymywało ją na wysokich pozycjach   (iq.link zaktualizowany 2015-06-07)
  • divendor.com – Po angielsku – Lista spraw do załatwienia w promocji nowej strony internetowej. Praktyczne porady.   (iq.link zaktualizowany 2017-02-21)

Dodaj komentarz