Przykładowa strategia marketingu internetowego. Cele długoterminowe, średnioterminowe – Jak wygrać walkę konkurencyjną?

8-O Praktyczna strategia marketingu internetowego 8-O

Cele długoterminowe, średnioterminowe i krótkoterminowe.

strategia marketingu internetowego8-O Prawidłowa strategia e-marketingu, czyli marketingu internetowego, rozpoczyna się od realistycznego podejścia do zagadnienia. Marketing internetowy jest idealnym rozwiązaniem dla małych firm, ponieważ nie wymaga dużych nakładów finansowych, tylko dobrze opracowanej strategii i konsekwencji działania.
Cel, czyli generowanie zysku zostaje uzyskany TYLKO w wypadku spełnienia obydwu podstawowych założeń.


Marketing strony internetowej:

Jeśli poważnie zastanawiasz się nad kierunkiem marketingu swojej strony internetowej –  radzimy Ci, zapoznaj się z poniższym artykułem.

Dobrze opracowana strategia.

Czyli, jak stworzyć skuteczny plan marketingowy?

Przede wszystkim dokonaj oceny sytuacji. Zdefiniuj rynek swojego produktu, skoncentruj się na potrzebach klientów i staraj się przewidzieć wszystkie elementy, które wpływają na decyzje konsumentów. Na zwykłej kartce papieru opisz pokrótce co chcesz osiągnąć i w jaki sposób. Skomplikowany plan działania zaczyna się od najprostszych sformułowań.  Najlepiej zacznij tak:

Moja własna firma… produkująca najwspanialszy produkt… chce uzyskać wizerunek najlepszej firmy w sektorze… wyróżniając się pozytywnie na tle innych firm produkujących konkurencyjne produkty ale nie o takiej jakości…

1. Analiza otoczenia.

Najpierw zanalizuj  makrootoczenie i mikrootoczenie. Fachowcy opierają się na Analizie PEST, dzięki której określa się jakie czynniki otoczenia szczególnie wpływają na Twoją firmę. Ty możesz zdać się na intuicję i znajomość swojego sektora działalności

2. Analiza konkurencji.

Zastanów się kim są Twoi konkurenci i co oferują? Dobrze jest sporządzić listę wszystkich konkurentów, wraz z ich krótką charakterystyką. To także miejsce na benchmarking – porównywanie się z najlepszymi. Przeczytaj nasz artykuł „Konkurencja nigdy nie śpi

3. Analiza własnej firmy i jej możliwości konkurencyjnej.

Spójrz krytycznym okiem na własną firmę jako całość. Posłuż się metodami analitycznymi oraz zapoznaj się z literaturą na ten temat analizy Pięciu sił Portera oraz analizy SWOT w naszych materiałach uzupełniających.

4. Twoja grupa docelowa.

Zastanów się kim jest i kim będzie Twój klient? Do kogo kierowany jest, lub będzie Twój produkt? Jak dotrzeć do Twojej grupy targetowej?

5. Jakie produkty i usługi oferujesz?

Opisz swoje produkty i usługi. Zadaj sobie i odpowiedz na następujące pytania: Co w moim produkcie stanowi najważniejszą wartość dla klienta? Dlaczego klient ma kupić Mój produkt? Czym Mój produkt wyróżnia się na rynku?

6. Strategia produktu, strategia ceny, strategia promocji, strategia dystrybucji.

To następny etap planowania szczegółowego. Pomyśl jak wyobrażasz sobie rozwój swojej firmy pod kątem wymienionych wyżej elementów. Np: Czy twoja dedykowana strona internetowa przeznaczona na promocję twojego biznesu ma mieć postać portalu tematycznego, czy ma być w przyszłości serwisem społecznościowym, czy bardziej informacyjnym, czy sklepem internetowym?

7. Analiza strategii konkurencji.

Jak zamierzasz wygrać walkę konkurencyjną? Np: czy nowy portal finansowy może pokonać Money.pl i Bankier.pl? Czego oni nie uwzględnili?

8. Strategia sprzedaży.

Jak będziesz sprzedawać swój produkt? Na internecie? Za pomocą sieci handlowców? A może w sieci hipermarketów?

9. Strategia promocji.

Jak chcesz dotrzeć do klientów, żeby zauważyli Twój produkt i byli skłonni go kupić?

10. Długoterminowe cele marketingowe. Zasada SMART.

Zaplanuj cele długoterminowe (powyżej roku), jakie chcesz osiągnąć. Powinny być zgodne z zasadą SMART a więc:

  • Specific lub Simple – (szczegółowe lub proste)
  • Measureable – (mierzalne)
  • Agreed lub Atractive – (uzgodnione lub atrakcyjne)
  • Rationable lub Realistic – (racjonalne lub realistyczne)
  • Timebound – (określone czasowo).

Jeżeli jednak to co racjonalne i realistyczne nie leży w twojej naturze. Jeżeli jesteś mistykiem i uważasz,że cele długoterminowe twojej firmy powinny korelować z układem gwiazd – polecamy stronę doskonale pasującą do tego tematu. Może właśnie Tobie pomoże Astrologia marketingowa

11. Cele średnioterminowe.

Traktuj je jako cele na rok bieżący z perspektywą kilku miesięcy.

12. Cele krótkoterminowe.

To co możemy osiągnąć już teraz lub w ciągu najbliższych kilku tygodni.

13. Działania marketingowe.

Działania marketingowe powinny wynikać z Twoich celów i razem tworzyć piramidę w którym jedne działania rozpoczynają i warunkują następne. Działania powinny wynikać z celów, które chcemy osiągnąć. Działania należy pogrupować na: długoterminowe (np. ekstensywna kampania internetowa), średnioterminowe (np.stworzenie nowych bannerów, promocji), krótkoterminowe (np. newsletttery, maile ukierunkowane)

14. Stworzenia harmonogramów działań

Czyli ustalenie konkretnych terminów naszych działań. Zamiast dat, można użyć czasu wykonania, co w połączeniu z piramidą marketingową pozwoli zachować kontrolę nad planem i nie dopuści do tego, że z powodu pewnych opóźnień cała koncepcja się rozleci. Jeśli jakieś działanie krótkoterminowe nie jest realizowane zgodnie z planem, natychmiast widzimy, że musimy skorygować działania średnioterminowe i długoterminowe.

Konsekwencja w działaniu.

To kontrola poczynań i ocena wyników.

Konsekwencja powinna objawiać się w każdym z wymienionych powyżej etapów naszych działań przygotowawczych i realizacyjnych. Ocena wyników pozwala na dokonanie koniecznych korekt w pierwotnym planie marketingowym. Musisz zrozumieć, że w praktyce nigdy nie uda Ci się wykonać planu w 100% i nawet nie próbuj – warunki w których będziesz działać będą się zmieniać i jest to zrozumiałe. Zamiast rozpaczać nad brakiem efektów poszczególnych elementów twojego planu, skoncentruj się na realizacji wizji całościowej.

Jeżeli na podstawie bieżących analiz widzisz konieczność zmiany taktyki to ją zmień. Świadomość Twojej marki mogą budować zarówno billboardy, jak działania w internecie, więc w doborze narzędzi marketingowych pozostawaj elastyczny. Jeśli jakieś działanie daje lepsze rezultaty niż zakładałeś, może warto zmienić plan, zamiast ślepo go wykonywać. Przesuwając zasoby w obszary zapewniające lepszą efektywność poprawiasz swoją szansę na sukces!

apla

Materiały uzupełniające w tematyce strategia marketingu internetowego:

  • Analiza pięciu sił Portera –  (iq.link zaktualizowany 2013-08-17)
  • Analiza SWOT –   (iq.link zaktualizowany 201308-17)
  • Piotr Guziur – Książka  – Marketing w Internecie. Strategie dla małych i dużych firm   (iq.link zaktualizowany 2014-04-14)
  • www.topmenedzer.pl – Plan marketingowy według Michała Ksiądzyna   (iq.link zaktualizowany 2014-04-14)
  • Bryk.pl – Przykład planu marketingowego   (iq.link zaktualizowany 2014-04-14)
  • www.scritube.com – Wszystkie definicje odnoszące się do marketingu można znaleźć tutaj (ale uwaga, strona wysyła trojana)   (iq.link zaktualizowany 2014-04-14)

UWAGA!!!

Znajdujesz się na specjalnie wypozycjonowanej stronie internetowej z użyciem antyindeksacji relatywnej. Znaczy to, że w fazie konstruowania tego artykułu nie było planowanie pozycjonowanie na specjalnie wyselekcjonowane słowa. Kilkumiesięczna praktyka wykazała, że najbardziej popularna Fraza, która prawdopodobnie cię tu przyprowadziła to:

Strategia marketingu internetowego

Zastanów się. To może to być twoja strona sponsorowana. Skontaktuj się z nami. Projekt IQ-arius!